Češi nakoupili o šestinu méně aut, klesla i výroba

Praha - Prodej nových osobních aut v Česku během prvního čtvrtletí klesl o 16 procent. Zákazníci jich nakoupili více než 36 tisíc. Podle Svazu dovozců automobilů šly nejvíc na odbyt škodovky, auta od Volkswagenu a z automobilky Hyundai. Skoro o pětinu se snížila také výroba nových vozidel. Sdružení automobilového průmyslu oznámilo, že během prvních tří měsíců vyjelo z tuzemských továren kolem 280 tisíc vozů. Pokles zaznamenaly všechny tři tuzemské automobilky.

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl přiznal, že šestinový propad prodeje není příznivý, vysvětluje ho ale také výbornými čísly v minulém roce. „První kvartál loňského roku byl nejúspěšnější za sledované období, takže to srovnatelné období je trochu horší,“ prohlásil.

Vůbec nejprodávanějším autem prvního kvartálu byla i přes střídání generací Octavia s 3 803 prodanými vozy, následuje Fabia s 2 342 auty a Škoda Rapid se 1 423 prodanými kusy. Na dalších místech skončily VW Golf a Hyundai i30. Na žebříčku automobilek pak následují Ford, Peugeot a Citroen.

Podle Jana Malého z poradenské firmy PwC je hlavním důvodem poklesu prodeje především nízká ochota domácností utrácet. „Domácnosti se obávají poklesu svých příjmů, důvodem jsou negativní informace o vývoji ekonomiky,“ uvedl. Šetrnost Čechů potvrzuje i skutečnost, že mezi nejprodávanějšími modely jsou ty z nižší střední třídy, následované malými a středními vozy.

Své investice omezují také firmy. Podniky sice nakoupily zhruba 62 procent aut, nicméně podíl na celkovém prodeji klesl. „Pokud se šetří, tak se šetří na všech frontách,“ hodnotil situaci podnikatelů Tunkl s tím, že větší zájem očekává poté, co automobilky přijdou s novými modely aut. „Náběhem tzv. flotilových vozidel v květnu a červnu podíl firemních nákupů opět vzroste,“ tvrdí.  

Snížil se i dovoz ojetých aut, a to o pět procent na 27 608 automobilů. Stále oblíbenější jsou přitom auta starší deseti let, jejich podíl na dovozu je už více než třetinový. Registrace lehkých užitkových aut se snížily o čtvrtinu na 2 109 vozů. Prodej nákladních aut se naopak zvýšil o sedm procent na 1 672 vozidel. Registrace autobusů vzrostly o 14 procent na 201 vozidel. 

Prodej nových motocyklů se částečně také kvůli studenému počasí snížil o 24 procent na 2 306 strojů. Nejvíce prodala Honda, a to 407 motocyklů, následují Yamaha a Maxon. „Za celý rok očekáváme pokles registrací (osobních aut) přibližně o pět až deset procent. V roce 2014 pak růst o pět až deset procent,“ doplnil Malý s tím, že návrat k růstu očekává na konci letošního roku.

Výroba klesla téměř o pětinu

Automobilový sektor kromě poklesu prodeje zaznamenal i nižší výrobu nových vozů. V prvním čtvrtletí se jich v Česku vyrobilo o 18 procent méně - 285 715. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek stejně jako kolega Tunkl tento pád vysvětluje úspěchem z minulého roku. „Nutno si uvědomit, že v roce 2012 byl v prvních čtyřech měsících zaznamenán enormní nárůst,“ poznamenal s tím, že oproti roku 2011 je nynější pokles „jen sedmiprocentní“.

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

„Vypadá to, že rekordní výroby, která byla v roce 2011, určitě nedosáhneme. Zřejmě budeme o pět až deset procent i pod úrovní roku 2012. Očekáváme, že se v druhé polovině roku stabilizuje situace na evropských trzích, čili o vozidla bude větší zájem a zvýší se i výroba.“

Vlivem problémů na evropském automobilovém trhu, na který se tuzemští výrobci zvlášť orientují, pokles zaznamenaly všechny tři automobilky. Škoda měla podíl na celkové produkci 54,8 procenta, Hyundai, která vyrábí na plnou kapacitu, dosáhla podílu 26,6 procenta a kolínská TPCA 18,6 procenta. „Špatná situace je zde zřejmě dána tím, že mají velmi starý model. Inovace výroby bude v Kolíně v nejbližší době nutná,“ komentoval výsledky posledně jmenované továrny Šípek.

Výroba vozu Škoda Octavia Combi
Zdroj: ČT24/Škoda Auto

Výroba nákladních vozidel klesla o 56 procent na 157 aut. Produkce připadala téměř celá na Tatru, která zvýšila výrobu 2,5násobně. Avia vyrobila jedno nebo dvě auta. Výroba autobusů se snížila o sedm procent na 568 vozidel a produkce motocyklů reprezentovaná týneckou Jawou se snížila téměř o 17 procent na 312 strojů.