Revoluce v USA – Američané zdaní kyberprostor

Washington – Obyvatelům Spojených států brzy notně podraží nakupování na síti. Americký Senát nyní schválil novou daň speciálně pro internetové obchody a zákazníci si tak za on-line zboží připlatí o 10 procent. Zákonodárci se krokem namířeným výhradně na kyberprostor chtěli vypořádat s každoročním únikem miliard dolarů na daních, které nikdo neplatí.

Internetové obchody ve Spojených státech doteď platí daň z obratu podle místa, kde mají sídlo nebo zastoupení. Ve státech, kde tomu tak není, mají daňovou povinnost přímo zákazníci. Ti se jí ale příliš nezabývají a stát tak podle některých odhadů přichází každý rok až o 23 miliard dolarů.

Novou federální sales tax by měly platit všechny obchody bez ohledu na to, kde sídlí. Návrh takového zákona leží v Senátu a Sněmovně reprezentantů celé roky a očekává se proto, že po Senátu jej schválí i Sněmovna. Platit by mohl už v říjnu.

eBay se zlobí…

„V Americe je sales tax, obdoba české DPH, v každé zemi jiná a na různé druhy zboží má různou výši. Obchodník je povinen ji zahrnovat do ceny, pouze pokud má v zemi kamennou pobočku. Je to asi 20 let staré pravidlo a nevztahuje se tedy na on-line obchody,“ vysvětlil pro web ČT24 Jan Vetyška, výkonný ředitel české Asociace pro elektronickou komerci.

Nákup v internetovém obchodě
Zdroj: ČT24

Logicky proto internetoví prodejci mohli držet svoje ceny níž, než u stejného zboží nabízely kamenné obchody, a na cenové konkurenci postavit svůj byznys. To se teď má změnit. „Pro zákazníky to znamená, že budou muset dát z vlastních kapes víc peněz za on-line nákupy,“ upozornil na webu Wired výkonný ředitel firmy eBay John Donahoe. V ceně prodejců se totiž odrazí i to, že se musí zorientovat v bezpočtu pravidel pro daň z obratu na různé zboží napříč různými státy USA.

Nový zákon chce pravidla co možná nejvíce sjednotit a aby nepostihl malé obchodníky, zbavuje daňové povinnosti ty on-line obchody, kterým tržby zůstávají pod milionem dolarů ročně. To ale nestačí třeba právě serveru eBay, který nechává uživatele prodávat použité zboží. Bojí se, že mnoho z prodávajících limit překročí, a vede proto proti novému zákonu tažení.

… Amazon už ne

Velké on-line obchody na zmatku v placení daní dosud vydělávaly. Největší americký on-line prodejce Amazon.com svým zaměstnancům přímo ukazoval speciální mapy, na kterých byly vyznačeny státy, kterým by se obchod měl vyhnout, protože by tak zbytečně platil daň. Úplně bez povinnosti cokoli odvádět byl pak v pěti státech.

Amazon
Zdroj: ČT24/Amazon.com

Když už navíc hrozilo, že se Amazon dani skutečně nevyhne – měl platit například za spolupráci se zprostředkovateli, kteří jeho zboží přeprodávají v Kalifornii – raději se ze státu začal stahovat. Konkrétně v tomto případě ale zasáhl samotný stát: Amazon se dohodl s kalifornským guvernérem, že firma daň platit nebude a výměnou za to během dvou let ve státě vytvoří minimálně 10 tisíc míst pro své stálé zaměstnance a dalších 25 tisíc sezonních zaměstnání.

Jenže počet států v Americe, ve kterých Amazon žádnou daň platit nemusí či se podobně smírně dohodne, se snižuje. Přes počáteční odpor tak největší internetový obchodník v USA zákon podporuje – proto, že se návrh snaží podmínky alespoň trochu sjednotit.

A navíc, kvůli nárokům amerického spotřebitele mít objednané zboží do dvou dnů přede dveřmi stejně musí Amazon otevírat sklady ve stále více státech a dani se tak nevyhne.

V Česku zatím klid

Nová daň ovlivní americký trh, oblíbeného českého nakupování na zahraničních portálech by se ale příliš dotknout neměla – už teď objednávky z USA prodražuje speciální clo celé Evropské unie.

Výraznější změny by naopak mohly přinést plány Amazonu otevřít svoje distribuční centrum v Česku. Jeho rozloha by se měla vyrovnat největšímu překladišti v Evropě, které má firma v německém Bad Hersfeldu. Česko by se tak stalo první evropskou zemí na východ od Německa, ve které by Amazon v takovém rozsahu působil. 

Překladiště balíků
Zdroj: ČT24

„O plánech Amazonu slyšíme už dlouhou dobu, uvidíme, kdy ke vstupu na trh opravdu dojde. Přítomnost tak silného hráče, jakým je Amazon, by určitě zvýšil tlak na české e-shopy,“ dodala pro portál ČT24 Michala Gregorová, mluvčí tuzemského internetového prodejce MALL.cz.