Stop nereálným reklamám, vivat vráskám

Praha - Evropská komise připravila pravidla, která mají zabránit nereálným reklamním slibům u šamponů či krémů a zakázat slogany i fotografie, jež u zákazníků vyvolávají mylné představy. Platit mají i v Česku, a to už od letošního července.

Reklamní slogany slibující nekonečně dlouhé řasy, husté vlasy bez lupů nebo okamžité omlazení pleti mají skončit. V opačném případě je výrobci kosmetiky budou muset podložit vědeckými studiemi. 

Regulace se netýká jen sloganů, ale i fotografií. Nejvíce ji asi pocítí menší firmy, které často inzerovaly formou teleshopingu a slibovaly doslova zázraky. Naopak velké firmy se už na novelu připravily a přijaly vlastní kodex, v rámci něhož se i navzájem hlídají. 

I tak byla ale nedávno ve Velké Británii zakázána třeba reklama na řasenku, v níž řasy Natalie Portmanové nevypadaly přirozeně. Podnět k zákazu dala přitom konkurence, která předtím musela stáhnout reklamu, kde jiné herečce k mladé pleti nepomohl krém, ale retuš vrásek. 

Konec nadnesených reklamních taháků (zdroj: ČT24)

Jiří Janoušek, Asociace komunikačních agentur

„Změna pro ně (firmy) je, že to, co předtím bylo předmětem seberegulace, teď bude sankcionované zákonem.“

Photoshop ne, ale rozostřující filtry klidně

Úpravy ve Photoshopu budou tedy muset zmizet. Právě pomocí tohoto nástroje ale reklamní fotografie nejčastěji vznikají, což nedávno ukázala i kampaň na opravdovou krásu jednoho z výrobců. Firmy si ale podle expertů najdou jiné metody. „Modelka bude snímána čočkou s filtrem, který mírně rozostří její obličej, tak bude vypadat bez jediné vrásky,“ vysvětluje kreativní ředitel Euro RSCG Eda Kauba. 

Stejným způsobem by si tak firmy mohly najít i kličky, jak pokračovat ve svých tvrzeních. Třeba i tím, že místo sloganu „omladí pleť“ uvedou „pomáhá omladit “. Pomáhat totiž výrobek může i bez výsledků.