Co prodávat a komu dát vale? Řetězcům pomáhají odborníci

Praha - Čeští výrobci se činí – nabízejí stovky tisíc nejrůznějších produktů. Na pulty obchodů se jich ale dostane jen zlomek. Tuzemské obchodní řetězce si vybírají své dodavatele pečlivě. Pomáhají jim s tím většinou odborníci, některé výrobky se ale testují přímo na zákaznících.

Odborníků je celá řada

Vliv na to, co se bude prodávat v největších českých velkoobchodech, mají třeba sommelieři. Richard Suss ochutná týdně zhruba stovku vín. Objíždí totiž domácí a zahraniční soutěže, ale i samotná vinařství. Tím vlastně rozhoduje, co bude velké množství lidí v dalších měsících pít. „Zájem zákazníků tady je a my samozřejmě sledujeme jejich nákupní chování,“ poznamenala mluvčí Makra Romana Nýdrle. 

Podle toho, co chtějí další odborníci, rozhodují velkoobchody i o nákupu ryb nebo zeleniny. Zákazníkům se obchody snaží do chutě trefit různě. Další řetězec proto přímo na nich testuje novinky, které chce dostat do svých regálů. Hodnotí se chuť, vůně i vzhled. „Máme takové interní pravidlo, že jeden výrobek zhodnotí sto lidí,“ řekl mluvčí obchodního řetězce Tesco Jiří Mareček. 

Pokud lidem výrobek nechutná nebo se řetězec s dodavatelem nedohodne na podmínkách spolupráce, zboží se v regálech neobjeví. 

V restauracích mají moc zejména šéfkuchaři

Stejně důležitý je výběr surovin i v restauracích. Na starost ho mají většinou šéfkuchaři, kteří objíždějí farmáře, vybírají si řezníky a občas musejí suroviny objednat ze zahraničí. „Třeba z Německa dovážíme raky. Jsme jedna z mála restaurací, která bere čerstvé, jelikož u nás v republice je zakázáno obchodovat s čerstvými,“ konstatoval šéfkuchař Restaurace Lví dvůr Jan Matějka. I kvůli nedávným potravinovým aférám totiž přibývá lidí, kteří si raději za kvalitu i připlatí.

Na pulty obchodů se dostane jen zlomek potravinových produktů (zdroj: ČT24)