Český letecký průmysl se po letech staví na nohy

Praha – České letectví dobývá pozice ztracené na začátku devadesátých let – výrobci letadel a leteckých součástek se vracejí do Ruska a míří i na nové trhy mimo Evropu. Tržby jim loni stouply zhruba o 15 procent. A další růst čekají i letos.

Nové zakázky pro brazilský Embraer a kanadský Bombardier nebo generální opravy třiadvaceti letadel L-59 a L-39 pro severoafrické země. Aeru Vodochody se tržby pomalu vrací na úroveň před ekonomickou krizí. „Sklízíme výsledky naší práce za poslední dva tři roky. Celoročně se nám tržby zvýší zhruba ze 3 na 4 miliardy,“ pochvaluje si prezident Aera Ladislav Šimek.

Na obchody si nemohou stěžovat ani ostatní čeští letečtí výrobci – tržby jim loni stouply celkem o 15 procent na téměř 19 miliard korun. Třeba firma Avia Propeller dodává vrtule do padesáti zemí na pěti kontinentech. Podle jednatele společnosti Igora Brunclíka pochází hlavní odběratelé ze severní, střední i jižní Ameriky, Afriky, Austrálie a Nového Zélandu.

Perspektivnější se nyní pro české výrobce staly rostoucí trhy mimo Evropu, kterou měli už předtím rozdělenou velcí hráči. Češi dokonce dobývají zpět i dříve ztracené pozice v zemích bývalého Východního bloku.

„Klíčovým trhem je Rusko. Zcela novým trhem, který se pro nás v tento okamžik otevírá, je Čína, kde příští měsíc začne létat šest nových letadel poháněných naším motorem H80,“ vysvětluje Milan Šlapák, obchodní ředitel GE Aviation Czech.

Nabíráme lidi všech profesí

Úspěch leteckého průmyslu s sebou samozřejmě přináší i pracovní příležitosti – zatímco jinde propouštějí, v letectví shání kvalifikované inženýry i dělníky. „Loni jsme nabrali zhruba 200 nových zaměstnanců a letos plánujeme navýšit minimálně o 100 dalších. Jsou to lidi do všech profesí,“ říká Šimek.

Českým leteckým firmám se daří (zdroj: ČT24)

O kvalitě výrobků z českých rukou svědčí i to, že Aero a další podniky dodávají i pro ty nejznámější světové značky – americký Boeing, francouzský Airbus, brazilský Embraer nebo Sikorsky Aircraft, výrobce vojenského letounu Black Hawk. Víc peněz míří i do výzkumu, což by mělo podpořit výsledky v dalších letech.

Je pravdou, že doby největšího rozkvětu, kdy v českém leteckém průmyslu pracovalo až 35 000 zaměstnanců, se už zřejmě nevrátí. Výrobci ale doufají, že krize devadesátých let je už také definitivně pryč.