Dostavba D1 z Přerova do Lipníku se vzdaluje, tendr pozastaven

Praha - Tendr na dostavbu dálnice D1 z Přerova do Lipníku pozastavil antimonopolní úřad. Případ zakázky za víc než 6,5 miliardy korun bude Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dál zkoumat ve správním řízení. ÚOHS se zaměří na lhůty, podle kterých Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zakázku vypsalo. ÚOHS už dříve pozastavil tendr na rozšíření D1 v úseku mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži poblíž Brna. Rozhodnutí zatím nevydal.

ÚOHS vede řízení z vlastního podnětu. „Vydáno bylo předběžné opatření, jímž bylo zadávací řízení pozastaveno. Možný problém spatřujeme ve lhůtách stanovených zadavatelem,“ konstatoval mluvčí úřadu Martin Švanda.
   
Tendr je nyní na začátku. Hodnotící komise zatím posuzovala kvalifikaci firem. „Probíhající řízení u ÚOHS znemožňuje odeslání výzev k podání nabídek, tedy zahájení druhého kola soutěže - samotného výběru zhotovitele, podání cenových nabídek,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Podle ní činí předpokládaná cena zakázky 6,6 miliardy korun. „Na základě zkušeností z tendrů na úseky modernizace D1 se dá očekávat snížení ceny,“ uvedla Ledvinová. 

Oprava D1
Zdroj: ISIFA/MAFRA/Petr Lemberk
  • Podle věstníku veřejných zakázek má nový úsek dálnice vyrůst do dvou let. Novostavba čtyřproudé silnice mezi oběma městy má 14 kilometrů. Součástí tendru jsou i oboustranná odpočívadla.
  • V Česku na celé dálnici D1 vedoucí v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat jen u Přerova úsek Říkovice - Lipník nad Bečvou. Úsek mezi Přerovem a Lipníkem je částí nedokončené trasy.

Jízdu pod dálnici D1 v současné době komplikuje vlna veder, která zasáhla Česko. Na padesátém kilometru D1 ve směru na Brno došlo před pár dny ke zvednutí dálniční betonové desky. Na místě byla omezena doprava do jednoho pruhu a omezena rychlost. ŘSD zároveň varovalo, že v důsledku extrémně vysokých teplot takové komplikace hrozí i na dalších místech. Řidiče vyzvalo k opatrnosti.

Údaje o dálnici D1:

  • intenzita dopravy za 24 hodin: u Prahy asi 100 tisíc aut, u Brna zhruba 70 tisíc, nejméně na Vysočině (asi 35 tisíc) 
  • kvůli tomu byl v letech 1996-99 přebudován úsek z Prahy do Mirošovic na šestiproudý, stejné rozšíření je plánováno i v okolí Brna a v delším časovém horizontu pak na celou dálnici 
  • nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 metrů 
  • nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 metrů 
  • nejdelší tunel: Klimkovice 1088 metrů

Dálnice D1 nekončí v Brně, už v roce 1963 vláda rozhodla, že má vést až na Slovensko a končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Po rozpadu federace byla nicméně trasa dálnice odkloněna na Ostravu – teď vede až k polským hranicím, protože se rozhodlo, že se v D1 změní i dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou právě k Polsku. Díky tomu se na českou dálniční síť napojila Ostrava nebo Zlín. Po předpokládaném dokončení v roce 2015 má dálnice D1 měřit 377 kilometrů (v roce 2013 má být dostavěn poslední úsek u Přerova).

Dálnice D1
Zdroj: ISIFA/MAFRA/Dalibor Glück