Vozové zásilky nejspíš zase zdraží, rychlé zlevnění nevoní Drážnímu úřadu

Praha – Slevy na jednotlivé vozové zásilky, kterými chtěl stát zlepšit hospodářskou kondici svého železničního dopravce ČD Cargo, končí. Drážní úřad je zrušil na žádost soukromého dopravce AWT, který poukázal, že razantní cenové úlevy z letošního března nebyly ohlášeny s ročním předstihem, jak vyžaduje zákon. Oznámil to ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Hrozí tak, že slevy znovu začnou platit až příští rok. Proti zrušení slev se ale odvolá SŽDC, rozhodnutím úřadu se tak ještě bude zabývat ministerstvo dopravy.

Ministr dopravy slevy na vozové zásilky nařídil, nyní se k nim musí vrátit jeho úřad jako odvolací orgán. Přezkoumá rozhodnutí Drážního úřadu, který zavedení slev zrušil, resp. o rok odložil. Odvolání podá Správa železniční dopravní cesty. „Připravujeme s právníky odvolání,  protože s některými výroky nesouhlasíme, nebo na ně máme trochu jiný názor,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle správy se opatření pro vozové zásilky povinnost dodržet roční lhůtu netýká, protože nejde o zdražení, ale o zlevnění, tudíž o věc, která podmínky železničních dopravců zlepšuje.

ČD Cargo mělo být podle dávných plánů klenotem mezi státem ovládanými firmami a tím, kdo bude zlepšovat hospodářské výsledky skupiny Českých drah. Nakonec ji ale nákladní dcera táhne ke dnu. Klíčovou roli přitom hrají tzv. vozové zásilky, jejichž největším dopravcem ČD Cargo je, vzhledem k poplatkům za dopravní cestu jsou však ztrátové. Ve snaze o záchranu ČD Cargo rozhodl ministr dopravy Zbyněk Stanjura o zvýšení slev na vozové zásilky z 15 na 50 procent s platností od 1. března. Alternativou podle ministerstva bylo zrušení vozových zásilek a přesun zhruba 30 tisíc tun zboží na silnice.

Zlevnění poplatků mělo dopravcům, zejména však ČD Cargu, ušetřit 200 až 300 milionů korun za dopravní cestu. Podle ministra Stanjury měly slevy zároveň povzbudit soukromé společnosti, aby ve větší míře začaly jednotlivé zásilky vozit.

Vozové zásilky jsou součásti průběžných nákladních vlaků, které vozí různé druhy zboží pro různé zásilky. Nejde tedy o ucelené vlaky, které vozí pouze jeden druh zboží, například uhlí, dřevo či jiný materiál.