Kontrola a zase kontrola: Poškozené zboží z e-shopu se těžko vrací

Praha - Nakupování přes internet je rychlé, pohodlné a navíc lze na internetu zboží často sehnat levněji než v kamenné prodejně. Výhodou jistě je i možnost odstoupení od kupní smlouvy do čtrnácti dnů bez udání důvodu. Jenže jak ukazuje příklad čtenáře Poradny portálu ČT24, může se zboží zakoupené přes internet pořádně prodražit, a to hlavně v případě, že dorazí poškozené.

Pan Pavel si na internetu koupil digestoř a osobně si ji vyzvedl v pražské výdejně společnosti. Obal výrobku nebyl poškozený, takže předpokládal, že v pořádku bude i obsah. A jelikož měl zrovna rozestavěný byt, digestoř rozbalil až po čtyřech týdnech, když ji chtěl namontovat. A čekalo jej nemilé překvapení. „U digestoře je promáčklá část nerezového krytu, a toto poškození bude i po instalaci vidět,“ popisuje zákazník. Zboží tedy reklamoval, ovšem bez úspěchu, podle odpovědi společnosti prý si měl zboží do tří dnů překontrolovat. Má-li na takový postup e-shop právo, jsme se zeptali advokáta Pavla Nastise.

Proč firma argumentuje lhůtou tří dnů pro reklamaci? Není i u výrobků zakoupených přes internet reklamační lhůta dva roky?

Pokud jde o třídenní lhůtu, v obchodních podmínkách zásilkových prodejců zpravidla bývá uvedeno, že je-li obal poškozen, má kupující odmítnout zboží od přepravce převzít a reklamaci provést do tří dnů. Jinak má samozřejmě kupující právo zboží reklamovat v zákonné záruční lhůtě dva roky. Pokud je ale výrobek poškozený, firma bude tvrdit, že si zboží zákazník poškodil sám a s největší pravděpodobností takováto reklamace bude zamítnuta.

Možná kdyby pan Pavel rozbalil digestoř dříve a zjistil, že je poškozená, mohl od smlouvy odstoupit?

V případě nákupu přes internet má kupující právo od kupní smlouvy odstoupit do čtrnácti dnů od převzetí zboží, a to i bez udání důvodu. Kupující ale musí zboží vrátit. A tady nastává problém – on jej totiž vrátí, ale poškozené. Firma pak po něm logicky bude chtít náhradu škody a jednostranně si započte svou pohledávku na náhradu škody proti pohledávce kupujícího na vrácení kupní ceny. Jinými slovy nevrátí mu celou kupní cenu, ale tuto částku poníží o náhradu škody. A kupující se pak s nimi bude dohadovat o tom, zda zboží bylo poškozeno již při jeho převzetí, nebo ne. Takže právo odstoupit od smlouvy by tento problém nijak neřešilo.

Co tedy můžeme poradit čtenářům, aby se do podobné situace nedostali?

Určitě můžeme poradit, aby si zákazníci dodané zboží překontrolovali co nejdříve, ideální by samozřejmě bylo rozbalit věc přímo před dopravcem. Pokud si přebíráte balík na poště, je to asi hůře realizovatelné. Nicméně v tomto konkrétním případě si tazatel vyzvedával zboží osobně ve výdejně, měl tedy trvat na tom, že obsah balíku si na místě překontroluje. A ještě jedno doporučení, je nutno si uvědomit, že v tomto směru jsou nákupy přes internet trochu riskantní, takže je třeba nakupovat u osvědčených prodejců.

Jak odlišit neseriozní prodejce od těch spolehlivých spotřebitelům radí Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Sestavila proto i stručné desatoro, které má spotřebitelům pomoci vyvarovat se nejhorších přehmatů.

Desatero bezpečného nakupování podle APEK

  1. Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
  2. Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference.
  3. Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK , SAOP či Heuréka, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů.
  4. Zjistěte, zdali obchodník na www stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!
  5. Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, kartou, platební bránou či SMS). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku.
  6. Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.
  7. Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
  8. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Informace o postupu reklamace byste měli najít na webu obchodu.
  9. Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.
  10. V případě, že si nejste jistí důvěryhodností Vámi vybraného obchodu, můžete se s žádostí o radu obrátit na info@apek.cz.