Schyluje se na české železnici ke smíru?

Praha – České dráhy začaly jednat s konkurenčními železničními dopravci o vzájemném uznávání jízdenek. Pokud by se státní firma se soukromými provozovateli dohodla, stačila by cestujícím jediná jízdenka i v případě přesedání mezi vlaky různých dopravců. Informaci přinesla Mladá fronta DNES (MfD). Jak by sjednocení jízdenek ovlivnilo ceny, zatím dopravci nevědí.

„S Leo Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání,“ řekl deníku nový ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Minulé vedení v čele s Petrem Žaludou vzájemnou dohodu s konkurenty na trati mezi Prahou a Ostravou dlouho odmítalo, a to i navzdory ministerstvu dopravy. Dohodlo se jen s dopravci na malých regionálních tratích.

Železniční dopravci by v případě dohody o uznávání jízdenek museli vyjednat také to, jak si lístky mezi sebou proplácet. Nejde přitom jen o rozdílné jízdné. S výjimkou expresů ČD jsou totiž všechny vlaky povinně místenkové, a tak by firmy musely propojit i své systémy.

„V první řadě budeme rádi, když budeme moci prodávat jízdenky Českých drah. A není problém, aby ony naopak prodávaly naše jízdenky,“ sdělil listu Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu. Snahu o dohodu podle MfD vítá i Leoš Novotný, šéf LEO Expressu.

A proč nepropojit rovnou všechny?

Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka vidí výhodu dohody například v tom, že cestující, kterým ujede vlak, nebudou muset čekat na spoj dopravce, u něhož si koupili jízdenku. „Je to určitě cesta, jak na železnici přilákat další lidi,“ míní Vyka.

„V první fázi bychom my rádi prodávali jízdenky do celé sítě i na navazující spoje a tam je to celkem jasně připravené a ta technologie je známá. Druhá fáze, to je fáze uznávání jízdenek mezi dopravci. To je podstatně složitější a je to záležitost, která musí být koordinována ministerstvem dopravy,“ říká Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu.

Podle něj by bylo ideální, kdyby v Česku vznikl celostátní integrovaný dopravní systém, ve kterém by byli zahrnuti všichni dopravci včetně městských dopravních podniků a autobusových dopravců. Stejný systém funguje i ve Švýcarsku.

„Tam může cestující celý rok cestovat na jednu jízdenku s více než 200 dopravními společnostmi. Že je pak veřejná doprava atraktivní, ukazují i čísla – Čech cestuje vlakem v průměru 17krát ročně, zatímco Švýcar 51krát za rok,“ poodhalil možné plány do budoucna Vyka v rozhovoru pro Studio ČT24.