Praha – České dráhy začaly jednat s konkurenčními železničními dopravci o vzájemném uznávání jízdenek. Pokud by se státní firma se soukromými provozovateli dohodla, stačila by cestujícím jediná jízdenka i v případě přesedání mezi vlaky různých dopravců. Informaci přinesla Mladá fronta DNES (MfD). Jak by sjednocení jízdenek ovlivnilo ceny, zatím dopravci nevědí.
Schyluje se na české železnici ke smíru?
„S Leo Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání,“ řekl deníku nový ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Minulé vedení v čele s Petrem Žaludou vzájemnou dohodu s konkurenty na trati mezi Prahou a Ostravou dlouho odmítalo, a to i navzdory ministerstvu dopravy. Dohodlo se jen s dopravci na malých regionálních tratích.
Železniční dopravci by v případě dohody o uznávání jízdenek museli vyjednat také to, jak si lístky mezi sebou proplácet. Nejde přitom jen o rozdílné jízdné. S výjimkou expresů ČD jsou totiž všechny vlaky povinně místenkové, a tak by firmy musely propojit i své systémy.
„V první řadě budeme rádi, když budeme moci prodávat jízdenky Českých drah. A není problém, aby ony naopak prodávaly naše jízdenky,“ sdělil listu Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu. Snahu o dohodu podle MfD vítá i Leoš Novotný, šéf LEO Expressu.
A proč nepropojit rovnou všechny?
Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka vidí výhodu dohody například v tom, že cestující, kterým ujede vlak, nebudou muset čekat na spoj dopravce, u něhož si koupili jízdenku. „Je to určitě cesta, jak na železnici přilákat další lidi,“ míní Vyka.
„V první fázi bychom my rádi prodávali jízdenky do celé sítě i na navazující spoje a tam je to celkem jasně připravené a ta technologie je známá. Druhá fáze, to je fáze uznávání jízdenek mezi dopravci. To je podstatně složitější a je to záležitost, která musí být koordinována ministerstvem dopravy,“ říká Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu.
Podle něj by bylo ideální, kdyby v Česku vznikl celostátní integrovaný dopravní systém, ve kterém by byli zahrnuti všichni dopravci včetně městských dopravních podniků a autobusových dopravců. Stejný systém funguje i ve Švýcarsku.
„Tam může cestující celý rok cestovat na jednu jízdenku s více než 200 dopravními společnostmi. Že je pak veřejná doprava atraktivní, ukazují i čísla – Čech cestuje vlakem v průměru 17krát ročně, zatímco Švýcar 51krát za rok,“ poodhalil možné plány do budoucna Vyka v rozhovoru pro Studio ČT24.