Inteligentní košíky. Počátek nakupování budoucnosti?

Praha - Obchody začínají novou etapu. Aby přilákaly zákazníka, hledají další způsoby, jak mu nakupování usnadnit. Novinkou je inteligentní košík s vlastní čtečkou cen. Zákazník se díky němu vyhne frontám i kontaktu s prodavači.

Nejdříve se ale podívejme do historie. Ještě v první polovině minulého století byl jediný možný způsob nakupování obsluha za pultem a omezený sortiment. Teprve v roce 1955 se objevily i první samoobsluhy. Po revoluci pak nastala doba modernizací a během devadesátých let v Česku vyrostly hypermarkety a supermarkety. Obchody o rozloze několik tisíc metrů čtverečných a třeba i s třiceti pokladnami. 

Jenže ani ty už dnes k získání zákazníků nestačí - v době, kdy řetězce zabírají přes dva miliony metrů čtverečných prodejní plochy, obchodníci přicházejí s další novinkou -  inteligentním košíkem s vlastní čtečkou cen. „Služba spočívá v tom, že si zákazník v průběhu nakupování sám scanuje zboží,“ vysvětluje IT konzultant řetězce Globus Miroslav Exner. 

U speciální kasy pak jen jediným pípnutím potvrdí výslednou sumu a tu zaplatí. V průběhu nákupu zákazník vidí, kolik utratil, vyhne se frontám i vyndávání zboží na pás, takže ušetří čas. Například středně velký nákup projde přes pokladnu zhruba za minutu a půl. Průjezd stejného koše zboží speciální pokladnou trvá jen pár vteřin. 

Inteligentní košíky (zdroj: ČT24)

Případným krádežím mají zabránit náhodné kontroly. Na západě jde sice o běžnou věc, v českých obchodech jde o novinku zkoušenou v jediném pražském hypermarketu. Už v příštích letech by se ale mohla rozšířit do většiny obchodů. V boji o zákazníka jde totiž o silnou zbraň. 

„Je hrozně důležité dát zákazníkům najevo, že jim můžete dát něco navíc. Lidé chtějí mít čím dál víc věci pod kontrolou,“ míní analytik Incoma Research Zdeněk Skála. I proto jsou stále oblíbenější samoobslužné pokladny, na kterých zákazník zboží nechá projet čtečkou až při placení.

A prodavačky, dříve nezbytná část prodejen, tak budou v příštích letech k vidění stále méně. Mění se přitom i metody placení. Od hotovosti lidé rychle přešli k platebním kartám a v poslední době se rozšiřuje i bezdotyková forma placení telefonem nebo kartou.