Opotřebovaná kola, vadné brzdy – i takové vlaky jezdí po českých kolejích

Praha – Po svém nástupu v polovině července nařídil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák Drážní inspekci, aby obnovila preventivní kontroly na železnici. Výsledky ukazují, že čeští dopravci rozhodně nejezdí bez chyb. Za poslední asi tři měsíce provedla inspekce celkem 269 kontrol a odhalila 77 závad. Patří mezi ně například problémy s brzdami, nebezpečné opotřebení kol a nefungující blokování dveří u jedoucího rychlíku. Jména konkrétních společností, u nichž se technické nedostatky objevily, ale nemůže inspekce zveřejnit.

„Kontroly drážních vozidel se prováděly na odstavném nádraží během přestávek v provozu,“ uvedl mluvčí drážní inspekce Martin Drápal, podle něhož v jednom případě dokonce musela inspekce okamžitě zakázat provoz čtveřice osobních vagonů. Hrozilo totiž, že by jejich technický stav mohl způsobit nehodu.

Při další kontrole inspekce odhalila problémy s blokováním dveří během jízdy – při zkoušce se samy otevřely a rychlík kvůli tomu musel mimořádně zastavit v zastávce Cerhenice.

Kromě testů drážních vozidel se inspekce zabývala také bezpečností železničních přejezdů a kontrolou kvality kolejí. Jako časté bezpečnostní riziko na železničních přejezdech označila nedostatečný rozhled – u jednoho přejezdu například zjistila, že místo potřebných 110 metrů má řidič výhled pouhých 19 metrů.

Drážní inspekce dosud zkontrolovala 91 souprav vlaků, 62 železničních přejezdů, 76 stanic a zastávek, 26 úseků tratí, čtyři vlečky a dvě lanové dráhy. Na některých tratích objevila uhnilé pražce a chybějící upevňovací šrouby, které hrozily vybočením koleje a v nejhorším případě i vykolejením vlaku.

Tempo obnovy vozového parku ČD se zpomalí

Brzké zlepšení stavu vozidel na tuzemských tratích lze jen stěží očekávat. Dozorčí rada Českých drah, největšího místního dopravce totiž schválila novou střednědobou strategii obnovy kolejových vozidel, která počítá s výrazným utlumením investic do vozového parku.

Do roku 2030 plánují dráhy investovat do obnovy svého vozového parku zhruba 40 miliard korun. Roční investice by přitom neměla být vyšší než 2,5 miliardy korun, což představuje hodnotu odpisů. Obnova vozidel tak bude daleko pomalejší než za předchozího vedení drah – jen loni firma do vozového parku investovala 7,7 miliardy korun.

Zmíněných 40 miliard však mluvčí drah Radek Joklík označil spíše za pesimistickou variantu, která počítá pouze s vnitřními zdroji. K vlastním penězům by dopravce rád přidal ještě dotace z Bruselu. Jen v letech 2014 a 2015 by se mohly podílet na financování drážních vozidel ze 40 procent. Od roku 2016 do roku 2020 pak podnik předpokládá alespoň 25procentní podíl na financování z následného operačního programu.

Zda půjdou České dráhy cestou nákupu nových vozidel, nebo oprav těch stávajících, bude záležet mimo jiné na rozhodnutí ministerstva dopravy. To plánuje do konce roku vypsat výběrová řízení na pětici rychlíkových tratí. Součástí zadávacích podmínek tendru mohou být také konkrétní parametry vozidel, jako je například bezbariérový přístup nebo klimatizace. Podle těchto požadavků se pak dráhy rozhodnou.

V nepovedeném tendru na trať z Ostravy do Olomouce přes Krnov, který byl kvůli malému počtu uchazečů zrušen, úřad nová klimatizovaná vozidla požadoval. Státní dopravce je ale nedokázal včas koupit a do soutěže se tak nemohl přihlásit.

Mezi výdaje, které dokument výslovně zmiňuje, patří třeba odkup 93 starších rychlíkových vagonů od rakouských drah či dvoumiliardová investice do zázemí pro údržbu vozidel.