Leo Express poprvé hlásí zisk, na kolejích dál zuří cenová válka

Praha – Už rok se na železničních tratích prohánějí tři dopravci. Kromě Českých drah o zákazníky bojují i Regiojet a Leo Express. Zatímco cenová válka přinesla na trase Praha–Ostrava pro cestující řadu výhod, soukromí dopravci si stěžují na to, že České dráhy nehrají na trhu fér. Těží prý v konkurenčním boji z toho, že je dotuje stát. Leo Express se kvůli tomu obrátil i na Evropskou komisi.

Boj o cestující na železničních tratích v Česku naplno začal loni v listopadu, kdy vstoupil na trasu Praha-Ostrava po Regiojetu i další soukromý provozovatel Leo Express. Ten dokonce po půl roce konečně začal na trase vydělávat. „Po půl roce jsme dosáhli kladného provozního hospodaření na trase mezi Prahou a severní Moravou,“ oznámil dnes majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Dosud jeho vlaky přepravily zhruba 800 tisíc lidí. Ztrátu ze začátku provozu, kdy jezdily jeho vlaky málo obsazené, se podle něj ale do konce roku dotáhnout nepodaří. Leo Express v pololetí prodělal 85 milionů korun. 

Zatímco pro cestující konkurenční boj přinesl řadu výhod - zlevněné jízdné, nadstandardní služby a taky větší počet spojů - soukromí dopravci už tak nadšení z cenové války s ČD nejsou. Novotný tvrdí, že na trase Praha-Ostrava jezdí ČD pod cenou. „My máme poloviční provozní náklady než ČD a jsme na hraně ziskovosti, přesto ČD jezdí za stejné ceny (jako my),“ vysvětluje Novotný. Pokud tedy neplatí provozní náklady přímo zákazník, dotuje podle něj provoz stát. 

Leoš Novotný, Leo Express:

„Je třeba, aby si ČD uvědomily, že než aby dopravu dotovaly a z ministerstva dopravy sály dotace na svůj provoz, měly by tuhle logiku změnit a chovat se tržně.“

Jízdné na trase Praha-Ostrava
Zdroj: ČT24

Ke kritice se přidává i další soukromý dopravce – Regiojet. „České dráhy byly ve ztrátě ještě před naším vstupem. Pendolina prodělávala půl miliardy korun a Expresy ČD prodělávaly jen něco málo, protože byly dotovány. Dotace se zrušily, ČD po našem vstupu snížily ceny o 30 procent pod nás, tím pádem byly ještě ve větší ztrátě,“ vysvětluje Radim Jančura, majitel Regiojetu. 

Mluvčí Českých drah Radek Joklík to ovšem odmítá: „Nebudu komentovat nějaké odhady konkurenčních dopravců, které se nezakládají na pravdě, a už vůbec nevycházejí z reálných čísel.“ 

Oba soukromí železniční dopravci Regiojet a Leo Express se kvůli cenám ČD obrátili na Antimonopolní úřad, jenže ten nemá žádné zákonné lhůty, dokdy by měl rozhodnout. Leo Express už proto informoval o problému i Evropskou komisi. A věc by měly řešit i české soudy. Všichni tři železniční dopravci tak i nadále čekají, kdo z konkurence první nevydrží s cenami hluboko pod úrovní evropského průměru a z cenové války odpadne.