Albert přijel na červeném koni, beaujolais je tady

Praha - „Chuť letošního beaujolais je velmi podobná roku předchozímu, předchozímu před předchozím a předchozímu před předpředchozím,“ říká sommelier Aleš Pokorný. Navíc toto francouzské víno láká Čechy v posledních letech stále méně. Prodej mladého vína z oblasti u Lyonu mnohonásobně převyšují prodeje domácího Svatomartinského. Loni se do Česka dovezlo 70 000 lahví nového beaujolais, což je proti roku 2011 poloviční množství. Svatomartinského tuzemští vinaři loni dodali takřka 2,2 milionu lahví. Letos by měl počet jeho lahví prvně v historii mírně klesnout, a to k hranici dvou milionů.

Mladému beaujolais tradičně patří každý třetí čtvrtek v listopadu, letos v Česku připadá na svátek Alberta. V duchu tradice se začalo víno z odrůdy Gamay popíjet od půlnoci. Chuť letošního ročníku je opět svěží a plná ovoce, ujišťují francouzští vinaři. Zdůrazňují, že je třeba skoncovat se stereotypy, kterými častují víno jeho kritici, podle nichž jde o víno podřadné, „průmyslové“.

Beaujolais neskladujte, vydrží jen do konce roku

I tak jde ale o víno určené zejména pro oslavy sklizně letošního vína. Dává nám spíše nahlédnout do kvality daného ročníku, dodává Pokorný. A podle něj by mělo být maximálně do konce roku zkonzumováno. 

Aleš Pokorný, sommelier 

„Ve Francii je největší sláva beaujolais dávno pryč, větší pozornost je mu věnována v jiných zemích.“

Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais Japonsko, kde se začne víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu. Japonci si objednali na 8,8 milionu lahví. K dalším tradičním odběratelům patří USA a Německo. Většina z asi 200 000 hektolitrů nového vína je ale tradičně určena pro francouzský trh. 

Le beaujolais nouveau est arrivé! (zdroj: ČT24)

Naproti tomu rostoucí popularitu Svatomartinského vína na úkor beaujolais potvrzují v tuzemsku působící obchodní řetězce. „Svatomartinská vína jsou našimi zákazníky stále více vyhledávaná a domácí tradice tak postupně překonává tradici dováženého beaujolais nouveau,“ říká mluvčí obchodního řetězce Albert Judita Urbánková. „My jsme se pro letošní rok rozhodli zařadit pouze moravská a česká mladá vína, nikoliv Beaujolais. Jedná se o výraz podpory českých dodavatelů a důraz na lokální produkci,“ uvedl mluvčí řetězce Tesco. Zároveň je to vyjádření dobré a dlouhodobé spolupráce s našimi vinaři, dodal. 

Nové beaujolais je lehké a dobře se pije, ale není to podle sommelierů žádné „velké“ víno. Je mladé, chudé na třísloviny a podle většiny odborníků se nehodí ke dlouhému skladování. Jde o úspěšnou marketingovou kampaň, která ale začala zastiňovat tamní známá a kvalitní vína.

„Nové beaujolais představuje pouze 0,3 procenta zde kultivovaných vinic, ale stalo se jedním z nejznámějších vín na celém světě,“ vysvětlil představitel sdružení profesionálních vinařů Inter Beaujolais Jean Bourjade. Všichni jsou tam podle něj za tuto reklamu vděční, ale „jedná se o strom zakrývající les“. 

Ve vesnici Beaujeu, která se považuje za historickou metropoli oblasti Beaujolais, se očekává až deset tisíc návštěvníků z jiných míst Francie a světa. Loni jich zde zvedalo číše s tradičním pokřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) kolem šesti tisícovek.