Polotovary, mražené pizzy. Podívejte se, jak Češi nakupují

Praha - Tuzemské domácnosti utratí jen za mražené zboží více než osm miliard korun. Třeba mraženou pizzu si koupí aspoň jednou za rok skoro polovina Čechů. Ukázal to průzkum společnosti GfK. Ani mráz ale nedokáže jídlo uchovat čerstvé příliš dlouho. Státní zemědělská a potravinářská inspekce proto doporučuje, aby si lidé v obchodě zboží pečlivě prohlédli a doma ho měli v mrazáku maximálně tři měsíce.

Nejvíc lidé utrácejí za mraženou drůbež, v těsném závěsu pak sahají po zmrzlině. Nechybí ani mražené ryby a mořské plody. „Na konci zájmu zůstávají mražené bylinky, kupodivu mražené maso, to se tady kupuje především čerstvé, mražená těsta, cukrovinky a podobně,“ dodává analytička GfK Czech Vladimíra Šebková. 

Pro případ nouze pak nesmí v mrazáku chybět ani pizza. Za tu domácnosti vydají skoro miliardu ročně, což je zhruba o desetinu víc než vloni. Průměrná domácnost nakupuje mraženou pizzu jednou za dva měsíce a utratí za jedno balení přibližně 65 korun. Jenže při nákupu mražené pizzy by se lidé neměli rozhodovat podle lákavého obalu, vyplatí se přečíst si složení. Třeba taková šunková pizza může mít obsah šunky dvě procenta nebo i dvanáct. 

Když je zboží z mrazáku nebezpečné 

Navíc ani mrazák není vždy zárukou, že se jídlo nemůže zkazit. Největší prohřešek je rozmrazení a znovuzmražení, například během převozu. „V takovém případě může dojít k mikrobiální kontaminaci a rozšíření patogenních mikroorganismů v potravině. Takovou potravinu není v žádném případě považovat za bezpečnou,“ varuje mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva. Jenže opakované zmražení výrobků člověk při výběru mezi regály jen tak nepozná. Měl by se proto pořádně podívat, a pokud je obal neprůhledný, potravinu osahat.

Mražené výrobky (zdroj: ČT24)