Travel Service se stane druhým největším akcionářem ČSA

Praha - Travel Service koupí 34 procent akcií Českých aerolinií z opce Korean Air. Po korejských aeroliniích tak bude největším akcionářem ČSA. Korean Air tak chce posílit své působení v Evropě a vytvořit z Letiště Václava Havla v Praze ve spolupráci s Travel Service svůj evropský dopravní uzel.

Vyjádření Českého aeroholdingu

„Český Aeroholding byl společností Korean Air informován o jejím požadavku uplatnit formou opce právo na nákup dalších 34 % akcií Českých aerolinií od společnosti Český aeroholding, což je v souladu s kupní smlouvou o prodeji 44 % akcií Českých aerolinií (podepsanou mezi Korean Air a Českým aeroholdingem v dubnu tohoto roku). 34 % akcií pak následně společnost Korean Air prodá české letecké společnosti Travel Service, která se tak stane spoluakcionářem Českých aerolinií - vedle společnosti Korean Air se 44 % akcií, Českého aeroholdingu s konečným podílem 19,74 % a České pojišťovny, která bude i nadále držet v ČSA 2,26% akciový podíl.“

Korean Air má mít lepší přístup na evropský trh

Korean Air získá díky vstupu Travel Service do ČSA napojení do dalších zhruba 40 nových destinací v Evropě, do kterých budou moci jejich cestující po přestupu na Letišti Václava Havla v Praze nově doletět.

„Vstup do českých aerolinií bereme nejen jako strategickou kapitálovou investici, ale jako příležitost spolupracovat s Korean Air, který patří mezi největší světové letecké přepravce,“ říká mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Ze vzájemného propojení budou podle odborníků profitovat hlavně cestující. „Myslím si, že dopad na konečného zákazníka bude buď neutrální, nebo pozitivní. Pozitivní by mohl být v tom smyslu, že se mu rozšíří počet destinací, kam létat pohodlněji. Třeba i s méně přestupy. Více komfortní, tzn. odlety z pražské Ruzyně,“ vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Korean Air
Zdroj: ISIFA/Sipa Press/LANCELOT FREDERIC

Ministr Žák mluví o „posledním díle hořké pilulky“

Ovšem podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka je proces privatizace ČSA takovýmto způsobem nešťastný. „V historii totiž ani ti nejfanatičtější privatizátoři nikdy neprivatizovali firmu v době, kdy je její hodnota nejnižší, jako to udělala ČR,“ řekl ministr Českému rozhlasu. Dnešní krok je podle něj „poslední díl hořké pilulky“, kterou musí český stát a daňoví poplatníci spolknout. Z pohledu firmy je ale podle něj tento krok v nynější situaci nezbytný, proto jej hodnotí neutrálně.

Zcela opačně se vyjadřuje analytik letectví a investiční bankéř Petr Kováč. Podle něj není cena obchodu v případě dlouhodobě ztrátových ČSA rozhodující. Důležitější je vytvoření silnější společnosti, která zabezpečí pracovní místa, což by se propojením ČSA Travel Service a Korean Air mohlo zdařit. Travel Service navíc doplňuje služby poskytované ČSA o charterovou dopravu a umožní jim lépe využít vlastní kapacity.

Už na jaře koupil Korean Air za necelých 70 milionů od společnosti Český aeroholding 44 procent akcií Českých aerolinií, které i nadále bude ve společnosti držet. Nyní chce na platformě ČSA spolupracovat i se společností Travel Service. Vzhledem k tomu, že je nový akcionář Travel Service českým dopravcem, neztratí ČSA status tzv. národního dopravce. 

„Rozvoj Letiště Václava Havla v Praze jako středoevropského hubu je pro nás naprosto klíčovou záležitostí. Skutečnost, že Korean Air přivádí do Českých aerolinií dalšího důležitého partnera, je krokem k naplnění tohoto záměru. Věřím, že profitovat z tohoto partnerství budou především cestující, kterým všichni tři dopravci budou moci v budoucnu nabídnout kvalitnější produkt v podobě velké sítě destinací,“ prohlásil Miroslav Dvořák, předseda představenstva a generální ředitel Českého aeroholdingu.

Nákupy Travel Service tématem Ekonomiky ČT24 (zdroj: ČT24)

Hlavní fakta o Travel Service

  • Předchůdce firmy začal fungovat už v roce 1997 (do obchodního rejstříku byla dnešní akciová společnost Travel Service zapsána v dubnu 1998), kdy zabezpečoval charterové lety s jedním Tupolevem Tu-154. O rok později přibyl v leteckém parku první Boeing 737 a postupem času se firma stala největším českým charterovým přepravcem. Od roku 2004 provozuje i nízkonákladové aerolinky Smart Wings.  
  • K červenci 2013 měl 1 229 zaměstnanců.
  • V současnosti provozuje zhruba tři desítky letounů, kromě Boeingů 737 jsou to Airbusy A320 (původně je provozovaly Holidays Czech Airlines) i menší Cessna Citation.
  • Výsledky firmy končí v posledních letech až na výjimky v černých číslech, za rok 2012 vykázala při tržbách 11,1 miliardy korun čistý zisk 47,7 milionu korun.
  • Působí také na Slovensku nebo v Maďarsku. Letadla Travel Service létají s klienty cestovních kanceláří třeba i z Irska nebo Británie.
  • Travel Service patří do skupiny Unimex Group vlastněné Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. V roce 2007 vstoupily do firmy islandské aerolinky Icelandair, které koupily v letecké společnosti polovinu, na dalších 30 procent měly opci. Po vypuknutí krize na ostrovním státě ale českou firmu Islanďané opustili, 20 procent prodali už na konci roku 2009, zbytek začátkem letošního roku.