Boj o zákazníky žene dodavatele elektřiny na hranu zákona

Praha - Obchodníci s elektřinou vyhrožují tisícům lidí kvůli tomu, že změnili dodavatele proudu. Podle Energetického regulačního úřadu je to na hraně zákona. Domácnostem, které před koncem roku přestoupily od Centropolu k Bohemia Energy, volají telefonní automaty a chodí dopisy, zjistila Česká televize. Obě společnosti si totiž chtějí dosavadní klienty udržet. Zákazníkům tvrdí, že za přechod ke konkurenci jim hrozí mnohatisícové pokuty nebo odpojení elektřiny.

Petr Skala původně zamýšlel, že na konci roku přejde od Centropolu k Bohemia Energy. Vánoce ale strávil obavami, že přijde o peníze nebo elektroměr. Nejdříve mu přišly dopisy od Centropolu, tedy dodavatele proudu, od kterého chtěl odejít. „Hrozili sankcemi, že je to neodůvodněné, takže se to může vyšplhat dokonce na deset tisíc,“ vysvětlil muž z Děčínska. 

Nakonec se proto rozhodl u firmy zůstat. Následně se však ozvala druhá společnost, Bohemia Energy. „Centropol vám nezákonně vyhrožoval smluvní pokutou, a zřejmě proto jsme od vás obdrželi odstoupení, v jehož důsledku budete od Nového roku bez dodavatele energií. Tím spadnete do černého odběru, a proto dojde k přerušení dodávek a demontáži měřidel. Na to Vás Centropol jistě neupozornil,“ zaznělo v telefonátu od této firmy. Pak panu Skalovi podle jeho slov volali dokonce i třikrát denně. 

„Vzhledem k tomu, že došlo ke změně ceny za dodávku energií, mohou okamžitě a bezplatně ukončit smlouvu a přejít k naší společnosti. My tyto zákazníky kontaktujeme a informujeme o dané skutečnosti,“ vysvětluje mluvčí Bohemia Energy Alžběta Šťastná. 

Přetahování o zákazníky tématem Ekonomiky ČT24 (zdroj: ČT24)

Svou verzi ale má i Centropol. Tvrdí, že jeho zákazníci ve skutečnosti ke konkurenci přejít nechtěli. „Tisíce nám jich volaly celé vánoční svátky s tím, že nikam nechtějí a přejí si zůstat u nás,“ říká obchodní ředitel Centropolu Lukáš Pokrupa. 

Telefony nakonec zvonily také v poradnách a sdruženích na ochranu spotřebitelů. Konkrétně když lidé volali o pomoc. „V druhé polovině prosince se na nás začaly obracet domácnosti s tím, že obdržely dopisy od obou společností,“ uvedla konzultantka Energetické právní poradny Jana Poncová. 

ERÚ vše prošetřuje

Do sporu se proto chce vložit ERÚ. Odhaduje, že v nesnázích je deset tisíc domácností. „V této souvislosti jsme zahájili kontrolu, která se týká společnosti Centropol, zároveň ale prověřujeme možnosti, jak zahájit další kontroly všech subjektů,“ prohlásil mluvčí ERÚ Jiří Chvojka. 

Než úřad problém vyřeší, doporučuje bezradným zákazníkům, aby si vybrali toho dodavatele, jehož nabídka je lepší. V každém případě mají ale trvat na potvrzení od dané firmy, že jsou jejím odběratelem a druhé společnosti za služby neplatit.