Řemeslník do domu - hůl do ruky

Praha - Minimálně jedna stížnost na řemeslníky denně - bilance, kterou eviduje Česká obchodní inspekce za rok 2013. Lidé si nejčastěji stěžují na služby zedníků, elektrikářů, malířů nebo instalatérů. V minulém roce inspektoři přijali celkem 403 stížností a v polovině případů lidem dali za pravdu.

Své zkušenosti s nepoctivými řemeslníky mají například manželé Vlkovi. Za 200 tisíc korun jim firma namontovala okna tak důkladně, že je museli utěsňovat kobercem. Jinému zákazníkovi zase firma položila plovoucí podlahu takovým způsobem, že po bytě skutečně téměř pluje a prohýbá se. Firma se hájila tím, že to vůbec nebyla ona, kdo podlahu pokládal.

Stejné je to i u novostaveb. Otázka v Česku není, jestli byt chyby má, nebo ne, ale spíš kolik jich bude celkem. „Za celou dobu, co pracujeme, se nám ještě nestalo, že bychom potkali nemovitost, která by neměla chybu,“ upozorňuje inspektor staveb ze společnosti Bytecheck Michal Najman.

Často si ale za výběr špatných řemeslníků mohou zákazníci do jisté míry sami. Firmě zbytečně moc důvěřují, neohlídají si smlouvu a často také zaplatí celou částku předem. „Spoléháte na někoho, kdo není motivovaný prvotně tu práci udělat nejlépe. On je motivovaný tím, aby si vydělal,“ podotkl Najman.

Základ úspěchu - osvědčená firma a dobrá smlouva

Pokud chce zákazník problémům předejít, měl by oslovit více firem, důkladně prostudovat hodnocení jiných zákazníků a nebát se říci si o cenovou nabídku. Důležité je i sepsání dobré smlouvy. Ta musí obsahovat nejen přesně definovaný rozsah prací, ale také například i použité materiály, termíny provedení, ceny služeb nebo alespoň jejich odhady. Ve smlouvě by neměla chybět ani pokuta za nedodržení termínů.

Co by mělo být ve smlouvě o dílo:

  • údaje o dodavateli (kvůli případné reklamaci)
  • výčet všech prací
  • výčet použitých materiálů
  • odhadovaná cena za celé dílo (není-li možné cenu stanovit přesně)
  • termín dokončení a předání, případně harmonogram prací
  • případné smluvní pokuty za zpoždění dodávky díla

Pokud má zákazník pocit, že je podle smlouvy v právu, může se obrátit na Českou obchodní inspekci, která jen loni rozdala nepoctivým živnostníkům přes dvě stovky pokut za zhruba milion a půl. V případě, že firma problém odmítá řešit, zůstává bohužel jediná cesta - obrátit se na soud.

Česko se ale může chlubit i řemeslníky špičkové úrovně. Patří mezi ně například účastníci soutěže Živnostník roku. Na reportáž s uměleckým truhlářem Miroslavem Kůsem se můžete podívat níže.