Kolik stojí „provoz“ mazlíčků? Krajta 1680 a labrador 6960 korun

Praha – Ještě nedávno se úspory domácností na výdajích za mazlíčky nijak neprojevily. Loni už ale došlo k šestiprocentnímu propadu. Průměrná domácnost přitom za zvířecího společníka utratila dva tisíce korun. Zhruba 40 procent zákazníků se navíc snaží nakoupit třeba krmivo pro domácí zvířata ve slevě.

Šestiprocentní pokles tak představuje snížení nákladů zhruba o stokorunu za rok. V praxi to znamená, že rodina svému psovi koupí třeba o dvě balení pamlsků méně. 

Simona Škodová, marketingové oddělení, PetCenter

„Velký pes - velké náklady. Trend v poslední době je takový, že si lidi pořizují spíš malá plemena do bytu, ne hlídače. I kvůli penězům.“

Statistici rozpočítávají i náklady na takové domácnosti, ve kterých by člověk psa nebo kočku hledal marně. Reálné náklady chovatelů jsou totiž daleko vyšší. Jen malý jezevčík za rok prožere bezmála čtyři tisíce korun. Což ovšem nezahrnuje náklady na veterináře. U větších plemen je to ještě více – třeba labradorský retrívr spořádá za rok necelých sedm tisíc. 

Kočka stojí skoro stejně jako středně velký pes

A ani kočka není nejlevnější. Přestože jí denně zmizí v misce asi 15 korun, ročně už je to 5,5 tisíce. Napůl vyhráno pak mají ti, kdo chovají trochu netradiční mazlíčky. Třeba krajta královská spotřebuje maximálně dva potkany do měsíce. 

Roční náklady na výživu domácích mazlíčků

Dlouhosrstý jezevčík     3840 Kč  

Labradorský retrívr        6960 Kč

Kočka domácí               5500 Kč

Krajta královská            1680 Kč 

Nejlépe se podle spotřebitelských průzkumů mají třeba kočky v bezdětných domácnostech. Ty mohou projíst ročně i deset tisíc korun, za což by si jejich majitelé mohli pořídit prodloužený víkend v Alpách pro dvě osoby. 

Podle analytičky firmy GfK Czech Vladimíry Šebkové je jasné, že vydáváme buďto za děti, nebo za mazlíčky. „A útrata domácností, které nemají děti, je zhruba dvojnásobná oproti těm, které děti mají,“ doplňuje. 

I obchodníci přitom někdy o zvířata pečují lépe než o dvounohé zákazníky. Zatímco šunkový salám pro lidi běžně obsahuje jen zhruba polovinu skutečného masa, ten, který je určený pro psy, ho často obsahuje 100 procent. Za psy a kočky přitom Češi utratí 5,5 miliardy ročně a zvířecí byznys zaměstnává jen v Česku desetitisíce lidí.