Šéf České pošty končí, střídá ho krizový manažer Elkán

Praha - Generální ředitel České pošty Petr Zatloukal k 1. dubnu skončí. Ve funkci ho nahradí krizový manažer Martin Elkán, který dosud působil ve vrcholném managementu tohoto státního podniku. Výměnu na postu oznámil ministr vnitra Milan Chovanec. Vláda teď připravuje strategii dalšího směřování České pošty, prioritou bude udržet ztrátové pobočky v malých obcích.

„S generálním ředitelem Petrem Zatloukalem jsem se dohodl, že ze své funkce odejde ke konci tohoto měsíce. Na jeho post jmenuji inženýra Elkána,“ oznámil na tiskové konferenci změnu ve vedení České pošty ministr vnitra Milan Chovanec. 

Petra Zatloukala na post jmenoval bývalý ministr vnitra Jan Kubice. Střídá ho Martin Elkán, který v podniku dosud působil jako vrchní ředitel obchodu a marketingu. Pro Českou poštu pracuje už od roku 1996. Pokud se Elkán jako krizový manažer ve funkci osvědčí, velmi pravděpodobně generálním ředitelem zůstane.  

Bude stát za poštu platit?

Vláda teď pro Českou poštu připravuje novou strategii směřování. Cílem nového vedení má být podle Chovance udržet ztrátové pobočky i v malých městech a obcích. Vláda bude zvažovat, že by na jejich provoz možná i přispěla. Podle Chovance by si totiž měl stát přiznat, že pošta plní veřejnou službu, a měl by být proto připraven za ni zaplatit. Nastupující šéf pošty Elkán by takový krok uvítal: „Jsem rád, že po dlouhé době máme možnost se se státem dohodnout o dalším směřování České pošty.“ 

V současnosti ztráty z menších poboček kompenzují příjmy od aliančních partnerů - tedy poplatky za bankovní služby a kritizovaný doplňkový prodej. Ztrátové pošty by nakonec mohly fungovat formou franšízy. Podobně jako řetězce s rychlým občerstvením, kdy je pod značkou pošty provozuje někdo jiný. Navíc v tuto chvíli už takto i některé pobočky fungují.

Pošta je největším zaměstnavatelem v Česku, pracuje v ní přes 32 tisíc lidí. Roční tržby státního podniku loni dosáhly 19,5 miliardy korun. V roce 2013 vykázal podnik zisk 305 milionů korun. Pošta se v posledních letech potýká s poklesem doručování listovních zásilek, naopak rostou balíkové služby. 

Podle Chovance existuje několik variant, jak udržet nadále poštu v černých číslech. Sama by prý měla hledat „nové klienty a nové tržby“. „Česká pošta poslední dobou přešlapovala na místě a bylo potřeba jí dát nový impuls. Ten bude spočívat i v hledání nových výzev – to může být lepší využití Czechpointů, to mohou být webhostingové služby pro stát, to může být servisní organizace České pošty, která může řešit IT služby, centrální nákupy a další služby. Prostor pro to, aby Česká pošta byla úspěšná, je rozsáhlý,“ myslí si ministr.  

Pošta: O důležité zákazníky jsme kvůli konkurenci nepřišli

Změny by měl pocítit i personál České pošty. Ministr vnitra slíbil zlepšení pracovních podmínek. Zásadní změny mají nastat i v prodeji doplňkových předmětů. Z těch má pošta příjem zhruba půl miliardy korun. Pošta už přestala prodávat cigarety, podle Chovance je totiž nutné pečlivě zvážit, jaké zboží se na pošty vlastně hodí. „Byl bych velmi nerad, aby to na poštách vypadalo jak ve vietnamském supermarketu,“ prohlásil. Nový šéf pošty chce proto prodej doplňkového zboží zprofesionalizovat. Český doručovatel by měl podle krizového ředitele nosit v brašně kromě dopisů i losy nebo telefonní karty. Na přání pak třeba pohlednice. 

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD)

„Musíme zvážit, co tam (na poštách) necháme. Nechci, aby si lidé na poště připadali jako ve vietnamském supermarketu a dívaly se na ně plyšové hračky, které tam nepatří.“

Pošta se musí poprat i s rostoucí konkurencí. Od ledna je totiž trh plně liberalizovaný. Konkurence prý zatím poště neubrala žádného významného klienta a její podíl na listovním trhu zůstal nad 93 procenty. „Někteří zákazníci konkurenci sice testovali, ale v naprosté většině dali České poště nadále přednost. Konkurenční vliv se projevil pouze na mírném poklesu výnosů z roznosu adresného mailu a propagačních materiálů,“ tvrdí mluvčí Ivo Mravinac.