Další zlatý padák v ČD, tentokrát pro bývalého ředitele Zeleného

Praha – Kontroverze kolem zlatých padáků ve státním železničním dopravci nekončí. Odvolaný šéf Českých drah Dalibor Zelený, který strávil ve funkci sedm měsíců, dostane podle Mladé fronty DNES odstupné ve výši dvou měsíčních platů a navíc 250 tisíc korun za každý další měsíc po dobu jednoho roku, aby nenastoupil ke konkurenci.

Zelený stanul v čele drah v červenci 2013 poté, co tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák vyměnil management včetně dlouholetého ředitele Petra Žaludy. Tomu Žák vyčítal příliš vysoké zadlužení podniku (čtěte víc). Z funkce ředitele nicméně Zelený odešel po sedmi měsících – před několika týdny jej nahradil dosavadní náměstek pro ekonomiku a techniku Daniel Kurucz (čtěte víc).

Jak nyní upozornila MfD, odvolaný ředitel nedostane od firmy jako odstupné jen dva měsíční platy (tak původně zněly informace od současného ředitele Daniela Kurucze), ale po celý další rok bude pobírat každý měsíc 250 tisíc korun za to, aby neodešel ke konkurenci.

Kritizované zlaté padáky na Českých drahách tedy pokračují, i když jsou už menší než v éře, kdy z Českých drah odcházel Petr Žaluda. Ten společně s dalšími manažery dostal „konkurenční doložku“ na dva roky. Po tuto dobu má od ČD zajištěný příjem 500 tisíc měsíčně, za celé období tedy 12 milionů korun.

Za dvanáct měsíců naroste konto Zeleného o 3 miliony. Celkem tedy dráhy posledním dvěma šéfům vyplatí 15 milionů. „Za 15 milionů jsme v Leo Espress postavili celý náš rezervační systém,“ komentoval částku Leoš Novotný, majitel, Leo Express.

Železniční přejezd
Zdroj: David Taneček/ČTK

Když Zelený nastupoval do funkce, dušoval se, že do státního podniku nejde kvůli penězům. Jeho měsíční plat byl oproti platu Petra Žaludy poloviční – z 500 tisíc měsíčně se snížil na 250 tisíc. Ministr Žák navíc tehdy sliboval, že Zelený konkurenční doložku nedostane. „Jistě uznáte, že mít konkurenční doložky u firmy, která téměř nemá konkurenta, je docela směšné a hlavně ty částky jsou úplně nepřiměřené,“ nechal se tehdy slyšet. (čtěte víc).

To, že Zelenému budou dráhy kromě dvouměsíčního odstupného vyplácet ještě další peníze, prý vyšlo najevo až při posledním zasedání dozorčí rady. „Byl jsem překvapen, že se České dráhy této možnosti konkurenční doložky nevzdaly,“ řekl listu ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Konkurenční doložky ve smlouvách se mu nelíbí a odmítá je. Nový generální ředitel Kurucz i personální šéf drah Ivo Veselý je ale považují za běžné opatření. Zeleného konkurenční doložku podle nich už loni v červenci schválila dozorčí rada.

Bývalý předseda dozorčí rady Zdeněk Žemlička ani šéf železničních odborů Jaroslav Pejša, který v radě též zasedá, si ovšem nevzpomínají, že by o něčem takovém hlasovali. „Ve smlouvě do konce loňského roku konkurenční doložka nebyla,“ tvrdí Žemlička. Považuje ji ovšem za správnou.

Podle MfD ani jeden z největších českých soukromých železničních dopravců neuvažuje o tom, že by Zeleného zaměstnal. „Já jako dopravce bych si tyto dva pány opravdu nezaměstnal,“ podotkl Radim Jančura, majitel Regiojet.

Reakci někdejšího ředitele se deníku nepodařilo získat. MfD spočítala, že po sečtení platů, bonusů a odměn vyplývajících z konkurenční doložky si přijde za své sedmiměsíční působení na 6,5 milionu korun, tedy 900 tisíc měsíčně.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dotaz MfD uvedl, že vláda se bude snažit podobné konkurenční doložky ve státních firmách omezovat. Do budoucna by neměly přesahovat čtyři měsíční platy.