ŘSD chtělo po stavbařích vrátit půl miliardy. Promlčeno, rozhodl soud

Praha – Liknavost se při vymáhání peněz nevyplácí. Přesvědčilo se o tom Ředitelství silnic a dálnic, které marně žádalo po stavebních firmách půl miliardy korun. Rozhodčí soud při Hospodářské komoře označil tyto nároky za promlčené. Už dřív státní příspěvková organizace oznámila, že se jí podařilo vysoudit alespoň část peněz, konkrétně 143 milionů korun (celá zpráva).

Ředitelství silnic a dálnic podalo celkem sedm žalob kvůli údajně neoprávněnému navyšování cen o takzvané valorizace. Na stavbě dálnice D47 se mělo jednat o částku 1,2 miliardy korun.

Rozhodčí soud už ve čtyřech případech rozhodl a ve všech dal za pravdu ŘSD, vysouzená částka však činí jen 171,3 milionu korun. O dalších 519 milionů korun se podle soudu státní investor přihlásil pozdě a jsou tak promlčené. Rozhodci přitom uznali, že stavební firmy si tyto peníze opravdu účtovaly neoprávněně. Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové se o další půlmiliardě bude ještě rozhodovat.

Valorizace měly stavbařům pokrýt zvýšení nákladů způsobené zdražením stavebního materiálu. Při kontrole odevzdaných faktur však ředitelství silnic odhalilo, že firmy si účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok.

ŘSD kontrolovalo jen osm staveb na dálnici D47, které byly dokončené do roku 2010. Jak uvedla agentura ČTK, hrozí, že k neoprávněnému navyšování cen došlo i na dalších stavbách v tomto období. Stejně tak existuje riziko, že možnost vymáhat tyto valorizace zpětně je promlčená.

Kauze D47 se věnovali i Reportéři ČT, kterým někdejší šéfka úseku kontroly kvality staveb Miloslava Pošvářová poskytla řadu informací. Reportáž si můžete pustit zde.

První rozhodčí spor vyhrálo ředitelství vloni v říjnu. Tehdy nárokovalo po stavebních firmách Eurovia, Skanska a Porr 180 milionů korun. Kvůli promlčení ale státní organizaci rozhodčí soud přiznal pouze 12,5 milionu korun. Liknavé vymáhání náhrad po zhotovitelích stálo funkci bývalého šéfa interního auditu ŘSD Vladimíra Měšťana.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě vypukl před třemi lety, kdy ŘSD nechalo provést na poškozených úsecích první kontrolní vrty. Ředitelství tvrdí, že společnost Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a použila nekvalitní podkladový materiál. Eurovia to odmítá.