Slevové servery včera a dnes - z více než 200 jich zbyla čtvrtina

Praha – Trendy v poptávce ze strany zákazníků vůči slevovým serverům se za dobu jejich existence výrazně proměnily. Zatímco v minulosti na nich lidé nakupovali častěji, za menší finanční obnosy, současnosti dominuje pořizování zboží jen zřídka, ale za mnohem vyšší sumu. Ukázkový příklad představují třeba dovolené. Slevové servery se u nás rozběhly před čtyřmi lety - zatímco v srpnu 2011 jich na trhu fungovalo přes 200, do současnosti z nich zbyla zhruba čtvrtina.

Slevové weby se v počátcích své existence soustředily na nabídku levných služeb či laciných gurmánských zážitků. „Postupně se to přesunulo do pobytových nabídek. Koupíte si ji jednou, dvakrát za rok, ale ty nabídky jsou dražší,“ zmínil ředitel jednoho ze serverů Petr Kováčik. Podle dalšího ředitele Romana Mikluše změny v nabídce pramenily z únavy zákazníků, které postupně omrzel obdobný sortiment služeb.

Lidé se třeba naučili prostřednictvím slevových serverů nakupovat značkové oblečení. Nejvíce zákazníků přiláká ten s nejoriginálnější nabídkou. Snahou podle ředitelky jednoho z webů Marie Chytilové je vždy nabízet zajímavost, zážitky, instantní potřeby nebo typy na dárky.

I přes razantní úbytek serverů jejich tržby rostou – jen za minulý rok to bylo o 15 procent. I pro letošek se očekává podobný nárůst. A nákup přes takový web s sebou nese ještě jednu zajímavost. Zhruba pětina zákazníků, kteří si přes ně objednají třeba prodloužený víkend, se na místo vrátí i bez slevového voucheru.

Proměny slevových portálů (zdroj: ČT24)

Poslední případ potíží: Zapakatel.cz

Příkladem potíží serverů se ukázala v minulých dnech být firma Spojka Group, která provozovala Zapakatel.cz. Nyní ji čeká finanční audit, který má prokázat, že majetek společnosti nebyl zpronevěřen. Společnost tvrdí, že celých 12,5 milionu korun získaných prodejem portálu použila na uspokojení starších pohledávek.

Cestovní kancelář Adrialand v pondělí uvedla, že jí bývalý majitel portálu dluží pět milionů korun. „Jednatel a majitel firmy Zapakatel.cz zneužil prostředky získané od klientů k nákupu předraženého zboží a k vlastní potřebě. Firma následně neuhradila závazky svým dodavatelům za služby, zboží a zájezdy,“ uvedla kancelář s dodatkem, že podává trestní oznámení.

Spojka Group jedná s investory o finanční pomoci a do vyřešení situace pozastavila nabídku dalších voucherů. "Ani finanční částka za prodej domény a zákaznického kmenu Zapakatel.cz však nestačila na pokrytí ztráty serveru a následovala proto další jednání s investory, kteří do společnosti měli přivést další likviditu a prostředky na její rozvoj, uvedla společnost. V příštích dvou týdnech by prý z jednání měly vzejít konkrétní výsledky.