Vláda zablokuje mimořádnou schůzi o Prachařovi, avizuje Sobotka

Praha – Vládní koalice v Poslanecké sněmovně nepřipustí mimořádnou schůzi o ministru dopravy Antonínu Prachařovi (ANO), kterou na středu iniciovala pravicová koalice. V rozhovoru s Václavem Moravcem to řekl předseda kabinetu Bohuslav Sobotka. TOP 09 a ODS podle něj chtějí jen přitáhnout pozornost před druhým kolem senátních voleb.

Pravice tvrdí, že ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře z hnutí ANO ustoupilo od průhledného zadávání veřejných zakázek a přiděluje je firmám s neprůhledným vlastnictvím. Kritizovala také stav a způsob oprav na dálnici D1, přípravu zákonů a Prachařovu personální politiku; na Ředitelství silnic a dálnic se od počátku roku vystřídali čtyři šéfové.

„Doprava si zaslouží stabilitu a zejména personální stabilitu na ŘSD. Nevíme, kdy bude vypsáno výběrové řízení (na jeho ředitele), to považuji za špatnou zprávu a špatné rozhodnutí,“ uvedl v týdnu někdejší ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka ale nepovažuje za pravděpodobné, že by dolní komora program svého mimořádného zasedání vůbec schválila. „To, že opozice svolává mimořádnou schůzi několik dní před druhým kolem senátních voleb, je spíš snaha zatáhnout Poslaneckou sněmovnu přímo do volební kampaně. Nemyslím si, že (jako koalice) budeme podporovat schválení programu této schůze,“ prohlásil premiér v rozhovoru s Václavem Moravcem. Schůze svolaná předsedou sněmovny má proběhnout jen dva dny před druhým kolem senátních voleb, ve kterém ministr Prachař usiluje o zisk senátorského křesla za Přerovsko.

Sobotka: ŘSD se může transformovat na státní podnik

Výhradami k Prachařovi se ale předseda vlády netají. „Jako ČSSD kritizujeme to, že pan ministr Prachař nebyl schopný vybrat nového ředitele ŘSD,“ konstatoval s tím, že před ministrem stojí i další výzvy: vyhlášení tendru na nového provozovatele mýtného systému nebo převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty, což by mělo státnímu železničnímu dopravci pomoct pryč z rudých čísel. „Ministr dopravy tady nese osobní, personální odpovědnost,“ prohlásil. „Předpokládám, že ministerstvo dopravy bude schopné do konce roku všechny tyto věci dotáhnout.“

K vlastní problematice Ředitelství silnic a dálnic Sobotka uvedl, že by se úřad, jenž dosud funguje jako příspěvková organizace, mohl s novým vedením transformovat ve státní podnik. „Vidím v tom jisté pozitivní možnosti zejména z hlediska odměňování kvalitních odborníků, kteří by za stát měli hájit kontrolu kvality prací, které jsou odváděny na výstavbě nebo rekonstrukci dopravní infrastruktury,“ řekl Sobotka.

Změna právní formy ŘSD by podle něj umožnila například také lépe zaplatit projektanty, kteří budou schopni projekty kvalitněji kontrolovat. „Další výhodu vidím zejména z hlediska zlepšení schopnosti státu kontrolovat kvalitu prací ve stavebnictví, aby se neopakoval případ zvlněných povrchů na D47 nebo na velkém pražském okruhu,“ dodal. ŘSD podle něj musí nyní hlavně vykupovat pozemky v trasách důležitých komunikací a připravovat výběrová řízení. Klíčové je podle Sobotky také pokračování čerpání evropských dotací na budování dopravní infrastruktury.