Pojišťovny evidují více škod, pošta měla problémy s doručováním balíků

Praha – Kvůli pondělní a úterní ledovce nahlásili lidé pojišťovnám tisíce škod za desítky milionů korun. Většinou se jednalo o menší škody na vozidlech. Naopak většině výrobních a stavebních firem zatím počasí větší komplikace nezpůsobilo. Výjimkou byla automobilka Hyundai v Nošovicích, která musela na pár hodin zastavit výrobu. S počasím se potýká i Česká pošta, která dodá se zpožděním asi 30 000 balíků. Hospodářství jako celek by ale krátkodobé výpadky poškodit neměly – podle ekonomů se účet vyšplhá maximálně na stamiliony.

V call centrech velkých tuzemských pojišťoven bylo v posledních dvou dnech o něco rušněji. Nepřízeň počasí způsobila nejen problémy v dopravě, ale taky nehody, výpadky proudu nebo zranění. Počet hlášení o škodách se tak proti obvyklému průměru zvýšil až o několik desítek procent. Například Česká pojišťovna zatím zaznamenala 30procentní nárůst. „Očekáváme, že nám klienti nahlásí asi 650 škod. Nejde o žádný problém,“ ujistila včera mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková.

Mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa předpokládá, že většinu škod způsobených na majetku a zdraví v důsledku současné kalamity budou klienti hlásit až s odstupem několika dní nebo dokonce týdnů (v případě komplikovanějších zranění).

Klientům Generali námraza způsobila desítky škod. Podle mluvčího Jiřího Cívky dominují především menší škody na motorových vozidlech, řádově za desítky tisíc korun. Vznikají zpravidla v důsledku nedobrzdění či nedodržení bezpečné vzdálenosti. „Převážně registrujeme 'plechové' škody menšího rozsahu. Upřesnění můžeme očekávat postupně v dalších dnech tak, jak budou naši klienti škody hlásit,“ nastínil Cívka.

Klienti České podnikatelské pojišťovny jen včera nahlásili přes 200 případů, což představuje 15 procent navíc oproti průměru. „Ledovka působila problémy nejen v dopravě, ale také v dodávkách elektrického proudu. Kvůli tomu musela řada firem dočasně zastavit výrobu. Celkové škody lze nyní jen velmi těžko odhadnout, nemalou část budou představovat právě náhrady podnikům za přerušení provozu,“ podotkla mluvčí ČPP Renata Čapková.

Kalamita narušila výrobu v nošovické automobilce

Zaměstnanci pojišťoven nejsou jediní, kdo má kvůli počasí práci navíc. Například Česká pošta oznámila, že doručí zhruba s jednodenním zpožděním asi 30 000 zásilek. Balíky podané převážně v Praze, středních Čechách, na Liberecku a Táborsku měly totiž putovat po ochromeném hlavním železničním koridoru. „Budeme se snažit ty balíky dopravit konkrétním zákazníkům co nejdříve, ale komplikuje to řada dalších věcí – například to, že příjezdové cesty do některých obcí jsou uzavřeny policií,“ vysvětlil mluvčí pošty Matyáš Vitík. Případné žádosti o odškodnění prý bude pošta posuzovat jednotlivě.

Provozní problémy hlásila i automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, která nemohla kvůli ledovce vyrábět v pondělí odpoledne a v noci na dnešek. Důvod? Do továrny nedorazily kamiony s materiálem, které uvízly na zledovatělých silnicích. Zaměstnanci budou muset výpadek nadpracovat o dvou mimořádných sobotních směnách.

Provoz v ostatních automobilkách kalamita neovlivnila. „Nezaznamenali jsme výraznější potíže spojené s počasím. Ani z pohledu absence zaměstnanců, ani z pohledu zásobování závodu,“ uvedl mluvčí kolínské TPCA Radek Kňava. Také Škoda Auto podle mluvčího Davida Šikuly zpoždění dodávek zatím nezaznamenala, vyrábí tedy bez omezení.

Co dělat, když dorazíte kvůli zrušeným spojům pozdě do práce?

Pokud lidé v důsledku dopravní kalamity přijedou do práce pozdě, případně nepřijedou vůbec, měl by to podle právního experta Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslava Stránského zaměstnavatel respektovat. „Pokud prokážou, že se do práce nemohli dostat pro nepředvídané zpoždění hromadných dopravních prostředků, tak jim nehrozí nic. Protože podle právní úpravy má takový zaměstnanec právo na poskytnutí pracovního volna,“ vysvětlil Stránský s tím, že pracovní volno je neplacené.

Aby dostal zaměstnanec neplacené volno, musí být splněna podmínka, že se nemohl dostat do práce jiným, přiměřeným způsobem (byť se zpožděním). „Neboli pouze ta skutečnost, že nejede vlak, nemusí vždycky znamenat omluvu pro to, že se zaměstnanec nedostavil do práce. Zaměstnanec je povinen vynaložit veškeré možné úsilí, které na něm lze požadovat, aby se do práce dostal,“ zdůraznil Stránský. V každém případě je třeba být se zaměstnavatelem v kontaktu a o zpoždění či nemožnosti dorazit do práce jej informovat.

Prokazování nároku na neplacené volno bude snazší, pokud si lidé u dopravce opatří potvrzení o tom, že spoj měl zpoždění nebo byl odřeknut.

Kdo se nemohl dostat do práce, má nárok na neplacené volno (zdroj: ČT24)

Ledovka neměla dopad ani na stavební firmy, protože většina venkovních prací je v prosinci kvůli zimě dávno přerušená. Dělníci se věnují jen takovým činnostem, kterým teploty kolem bodu mrazu nevadí. Mírné problémy přiznal jen Metrostav. „Měli jsme starosti s některými jeřáby, na jejichž lanovnicích byla námraza. Během malé chvíle jsme však led obouchali a jeřáby se nám podařilo rozeběhnout,“ sdělil mluvčí stavební firmy František Polák. Jeho protějšek z jihlavského holdingu PSJ Miroslav Fuks doplnil, že stavební zakázky by ohrozily teprve výrazně vyšší mrazy s teplotami hluboko pod minus 20 stupňů Celsia.

Rovněž autodopravci registrují jen menší problémy – třeba u potravin způsobilo počasí zpoždění jen malé části dodávek. „Poměr nedodávek se pohybuje mezi 5 a 7 procenty,“ uvedl mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Milan Mostýn. Obecně se kamionová doprava podle mluvčího sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe nepotýkala s tak rozsáhlými problémy jako železnice. Narušovala ji pouze menší lokální zdržení.