Šéf olympijského výboru: Dříve se žilo z kombinézy Banka nebo Strachové. Teď je zájem o Ester

Šéf olympijského výboru hostem Devadesátky ČT24 (zdroj: ČT24)

Do startu světového poháru v lyžování je ještě daleko, a tak stránky sportovních novin aktuálně plní spor mezi lyžařským svazem a agenturou zastupující dvojnásobnou olympijskou vítězku Ester Ledeckou. „Samozřejmě to vypadá, jako že chudák Ester a zlí bafuňáři, kteří se ji snaží oloupit. Ale tak ta situace není, protože ty peníze si zlí bafuňáři nenesou domů, ale jsou na rozvoj celého svazu,“ upozorňoval v pořadu Devadesátka ČT24 šéf Českého olympijského výboru Jiří Kejval.

  • Ester Ledecká naprosto šokovala celý sportovní svět, když na letošních olympijských hrách v korejském Pchjongčchangu získala dvě zlaté medaile: ve sjezdovém lyžování za superobří slalom a také ve snowboardingu za paralelní obří slalom. Jako první sportovec olympijské historie tak vyhrála na jedné zimní olympiádě ve dvou různých sportech.

Loni nebo předloni prý žádná diskuze o tom, kolik dostane Ledecká na přípravu,  nebyla. „Ale po olympiádě se marketingová hodnota Ester dramaticky zvýšila, a teď jde o to, kolik si z toho koláče kdo ukrojí,“ vysvětloval Kejval.

Spor se točí okolo reklamních ploch na kombinéze nebo přilbě závodníka. Ty vlastní lyžařský svaz, samotné reklamní plochy jsou ale omezené regulemi mezinárodní lyžařské federace, které přesně stanovují maximální možné rozměry pro označení sponzora anebo výrobce sportovního vybavení.

Na kombinéze je celková plocha pro reklamu 450 centimetrů čtverečních. Jedna značka přitom nesmí zabírat víc než 100 čtverečních centimetrů. Na přilbě nebo čepici může obchodní označení zabírat nanejvýš 50 čtverečních centimetrů. Zvláštní pravidla potom platí pro různé druhy lyží.

„Platí takové pravidlo, že prodávat můžete akorát toho, o kterého je zájem. O ,Esterkuʼ zájem je, protože patří mezi největší světové hvězdy. Potom je u nás dalších 20 reprezentantů v lyžování, ale jejich reklamy jsou velice obtížně prodejné. Nebo se prodávají téměř za nulu,“ uvedl Jiří Kejval. Podle lyžařského svazu má hodnota reklamy na kombinéze Ester Ledecké hodnotu asi 20 milionů korun.

Šéf olympijského výboru upozorňoval, že to je víc než kombinézy všech ostatních závodníků, kteří jsou v lyžařském svazu. „Také dostává 19 % z peněz na všechny závodníky. Ale když se Ester drápala dopředu a hodnota její kombinézy byla limitně se blížící nule, tak se zase žilo z jiné kombinézy. Žilo se z kombinézy Šárky Strachové a Ondry Banka. To byly kombinézy, které měly hodnotu v řádech milionů, eventuálně desítek milionů korun,“ připomínal Kejval úspěšné lyžařské reprezentanty z nedávné minulosti.

Sport se postupně stává záležitostí majetných

Strachová, Bank i Ester Ledecká se prosadili ve sjezdovém lyžování, které je samo o sobě extrémně nákladné, co se týče prostředků na přípravu. Otec Ester Janek Ledecký připomínal, že rodina dala od prvních lyžařských krůčků jeho dcery do přípravy miliony korun.

Podle Jiřího Kejvala se sport obecně stává postupně záležitostí majetných lidí: „Ostatně teď běží sociálními sítěmi příběh romské holčičky, která vyhrála závody v balerínkách (…) Pokud na ten sport nemáte, tak je velmi obtížné se v něm prosadit, byť můžete mít sebevětší talent,“ dodal šéf olympijského výboru. 

Úroveň kolektivních sportů v Česku upadá, na olympiádu se dostane jen hokej

V Česku je podle něj největší problém s nedostatkem financí u kolektivních sportů, které jsou podle něj podfinancované zásadním způsobem. Kvůli tomu pak padá jejich úroveň. „Pokud se podíváme na kolektivní sporty u nás, tak na olympijské hry je schopen se kvalifikovat už jenom lední hokej. Žádný jiný kolektivní sport už ani neočekáváme, že by v nejbližší době byl schopný se kvalifikovat,“ konstatoval smutnou skutečnost Jiří Kejval.

„Teď nás čeká hodně práce. Chtěli bychom navyšování finančních prostředků, aby ty peníze šly v poměru více do kolektivních sportů. Aby se s tím něco dalo dělat,“ uzavřel šéf Českého olympijského výboru.