V Česku je 87,6 procenta nosnic v klecových chovech, v celé EU podle Dlouhé 53,1 procenta nosnic. Podle předsedkyně drůbežářské unie nemají čeští drůbežáři na modernizaci dostatek peněz, náklady na výrobu jednoho vejce jsou podle ní kolem 1,6 koruny u klecového chovu, u voliér o 30 haléřů více. „Řetězce je ale vykupují s rozdílem zhruba 0,15 korun,“ dodala. Prodej vajec z voliér se tak podle ní drůbežářům nevyplácí.
Chovatelé nemají čas na zavedení nových systémů
„Chovatelé nosnic byli před více než sedmi lety postaveni před rozhodnutí vybrat vhodné systémy pro chov nosnic. Vzhledem k tomu, že měli negativní zkušenost s obchodními řetězci, které jim v té době platily stejnou cenu za vejce od nosnic chovaných volně v halách jako za vejce od nosnic v klecích, vybudovali většinu chovů s obohacenými klecemi. Takže v té době vlastně řetězce určily, že u nosnic v Česku budou převážně využívány obohacené klecové technologie,“ dodala.
Klece znamenají levná vejce
Podle prorektorky Martiny Lichovníkové z Ústavu chovu a šlechtění zvířat agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně výrobci na jiné typy chovu plošně přejít nestihnou. Už teď podle ní mohou řetězce brát více vajec z neklecových chovů, nemají však o ně zájem, protože spotřebitelé nechtějí platit vyšší cenu.
Spolek Obraz zveřejnil prostřednictvím reportáže České televize v minulém týdnu záběry ze čtyř klecových českých chovů, ve kterých byly slepice odrané z peří, namačkané v malých klecích a byly tam i kusy, které podmínky chovu nepřežily. Většina obchodních řetězců poté ohlásila, že většinou nejpozději do roku 2025 přestanou prodávat vejce z klecových chovů. Jde o Lidl, Globus, Kaufland, Penny Market a Billu, již dříve se k tomu zavázaly Ahold a Tesco.