Drahoš jako volba proti Zemanovi. Oba tábory volily rozumem, na doporučení moc nedaly

Volíte srdcem, nebo rozumem? zeptali se výzkumníci voličů před druhým kolem prezidentské volby. Voliči se jednoznačně hlásili k volbě rozumem, a to u Miloše Zemana i Jiřího Drahoše. V případě Jiřího Drahoše šlo však častěji o taktickou volbu, která měla hlavně zabránit tomu, aby se stal prezidentem opět Zeman. Nejdůležitější při rozhodování pak pro voliče byly informace z médií, naopak minimální vliv má podle průzkumu doporučení celebrit. Výzkum provedla agentura Kantar TNS pro ČT.

Volba srdcem hrála při letošním hlasování o příštím prezidentovi menší roli. Hlásila se k ní jenom desetina voličů jak Miloše Zemana, tak Jiřího Drahoše. Drtivá většina naopak své kandidáty vybrala rozumem – u Zemana 85 procent, u Drahoše 86 procent.

Miloš Zeman má však mezi svými podporovateli více těch, kteří si jej přejí za prezidenta – 77 procent. Naproti tomu voliči Jiřího Drahoše jsou v podstatě rozděleni na dva téměř rovnocenné tábory, jedni jej volí, aby se stal prezidentem (52 procent), druzí si spíše nepřejí za prezidenta Miloše Zemana (47 procent).

Pokud jde o hodnocení, jak lidé vnímají oba kandidáty, Zeman je mezi voliči častěji než Drahoš brán jako silný kandidát a ochránce národních zájmů, dále také jako sociálně citlivý a uznávaný v zahraničí. Jeho protikandidát, Jiří Drahoš, je pak ve srovnání s ním lépe vnímán jako morální a sympatický kandidát a rovněž jako fyzicky odolnější.

Doporučení známých osobností na voliče příliš nefunguje

Průzkum také zjišťoval, co lidi ovlivňuje při rozhodnutí o volbě. Nejčastěji respondenti zmiňovali informace z médií a televizní diskuze.

Na doporučení ostatních ani na dění na sociálních sítcích zase příliš nedají. Doporučení a sociální sítě hrají významnější roli především u mladých lidí, zatímco ti starší dají spíše na postoje získané dlouhodobějším sledováním nebo dojmem.

Miloš Zeman se ukazuje být silnější v televizních debatách nebo získaném dojmu ze svého přechozího politického působení, zatímco voliči Jiřího Drahoše se soustřeďují na obecnější informace získané z médií, ale častěji dají také na doporučení.

I když se před volbami vždy píše o tom, které osobnosti podporují určitého kandidáta, role celebrit má na rozhodování jenom malý vliv. Celkem ho přiznalo 3,5 procenta lidí.