V úterý po díkůvzdání daruje každý. Ke dni dárců se připojuje i Česko

Studio 6: Den darování a dobrovolnictví (zdroj: ČT24)

Česko se letos poprvé připojilo k celosvětové akci Giving Tuesday, tedy Dárcovské úterý. Pořadatelé vyzývají k dobročinnosti, ať už jde o darování peněz nebo dobrovolnou činnost. Vybrané peníze půjdou na podporu vážně nemocných či handicapovaných lidí, k akci se letos v Česku připojila například Nadace Jedličkova ústavu nebo Národní ústav pro autismus.

Dárcovské úterý má kořeny v Severní Americe a souvisí s termínem díkůvzdání. To bývá v USA čtvrté úterý v listopadu, následuje tzv. černý pátek, který již má svoji tradici i v Česku, a úterý po díkůvzdání je potom věnované dárcovství.

Podle výkonné ředitelky Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlové je dárcovský den velmi populární.

V Česku podpořil první ročník Dárcovského úterý například Ruda Pivrnec, v zahraničí ho podporují nemenší celebrity, například Bill Gates nebo Mark Zuckerberg. Organizátoři věří, že Čechy den dárcovství zaujme.

„Svátek má za sebou tradici, má zvučné jméno ze zahraničí. Ne nadarmo se slaví v úterý, které je v ČR nejštědřejším dnem v týdnu. Předchází adventu a navozuje vánoční atmosféru,“ podotkla Lucie Mádlová.

Události: Charitativní organizace získávají peníze i prodejem triček nebo kalendářů (zdroj: ČT24)

Na Dárcovském úterý se podílejí například Nadace Jedličkova ústavu, Klub nemocných cystickou fibrózou nebo Národní ústav pro autismus. Lidé se ale mohou zapojit i osobní iniciativou. „Můžeme se zapojit jako jednotlivec, firma, škola, nezisková organizace. Můžeme darovat peníze, svůj čas, zkušenosti nebo jenom upéct koláč,“ nastínila Lucie Mádlová.

  • Nejvíce peněz potřebným loni přispěly firmy: skoro 3,5 miliardy korun.
  • Individuální dárci přispěli částkou přesahující 1,5 miliardy.
  • Spolu s veřejnými sbírkami a penězi, které přidaly nadace a fondy, se tak loni vybralo 6,8 miliardy.
  • Mezi oblíbené formy patří dárcovské SMS. Za posledních pět let jich poslali Češi bezmála 6 milionů. Jen loni jich bylo skoro 1,25 milionu a díky nim se na charitu vybralo skoro 35 milionů korun.

Výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová uvedla, že drobní dárci, firmy, nadace a fondy v Česku věnovali loni na prospěšné účely téměř sedm miliard korun. Dodala, že bez českých nadací by chyběla například podpora rané péče, komunitního plánování či tématu pěstounství.

Štědrost alespoň části lidí v Česku potvrdil také malý průzkum, který provedla nezisková organizace Lata, jež zajišťuje tzv. vrstevnickou podporu, v Praze. „Překvapilo nás, že 60 procent Pražanů někdy něco darovalo, ať už poslali DMS nebo si něco koupili na ulici. Potenciál v lidech určitě je,“ upozornila ředitelka organizace Markéta Ježková.