Dráhy přidají přes sto spojů denně. O trať Praha–Brno se přetahují s Jančurou

Z Prahy rychleji do Lince i do Starého Města u Uherského Hradiště. S novými jízdními řády Českých drah se některé spoje zrychlí, některé také přibydou. Dopravce plánuje, že od 11. prosince vypraví 7016 vlaků denně, což je v meziročním srovnání zhruba o 117 spojů denně více. Poroste ale jízdné, u vzdáleností do 120 kilometrů má být vyšší o korunu, u větších vzdáleností pak do čtyř korun.

Mezi největší změny nového řádu patří zavedení nových expresních spojů na mezinárodní trase Praha – České Budějovice – Linec. Cestujícím z Prahy do Lince to přinese téměř hodinové zrychlení na čtyři hodiny a pět minut. Další změnou je zavedení přímých vlaků z Ostravy do Zvolena přes Banskou Bystricu.

Ve vnitrostátní dálkové dopravě mezi největší změny patří zrychlení cest například do Luhačovic a Starého Města u Uherského Hradiště. Vlaky budou nově jezdit až 160kilometrovou rychlostí a projedou dosavadní zastávky v Července, Mohelnici a v Zábřehu na Moravě.

Cestovní čas mezi Prahou a Starým Městem se u nejrychlejších spojů zkrátí téměř o půl hodiny na tři hodiny a 18 minut a mezi Prahou a Luhačovicemi téměř o 20 minut, na čtyři hodiny a 25 minut. 

Jak pojedou vlaky mezi Prahou a Brnem?

Přestože většina jízdních řádů na příští rok je už sestavena, chybí rozvrh trati mezi Prahou a Brnem, což je trasa, o niž má kromě Českých drah zájem podnikatel a majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura.

Rozhodnutí o tom, který dopravce a v kolik hodin bude na trase od prosince jezdit, záleží na správci železniční infrastruktury, Správě železniční dopravní cesty. Ta má podle mluvčího Marka Illiaše pro uzavření jízdního řádu ze zákona čas do konce listopadu.

Se změnami v jízdních řádech ale přichází i změny v cenách jízdného. Jde o první zdražení po dvou letech a bude se týkat především obyčejného jízdného včetně zpátečních jízdenek a traťových jízdenek. Například cena obyčejné jízdenky z Prahy do Benešova (49 km) bude stát 76 korun místo 75 korun a cena obyčejné jízdenky z Prahy do Karlových Varů (236 km) se zvýší o dvě koruny ze současných 323 korun na 325 korun, uvedly České dráhy. Celkově dráhy ceny zvýší o 0,7 procenta.

Bez zdražení zůstanou poplatky za pořízení zákaznické In Karty, ceny celodenních síťových jízdenek, skupinových víkendových jízdenek, rezervací nebo dovozného za přepravu psů, jízdních kol a objemných zavazadel.

Předprodej jízdenek s rezervacemi na nový jízdní řád zahájí společnost od 1. listopadu. Předprodej po internetu prostřednictvím e-shopu pak během listopadu. Jízdenky bez rezervace konkrétního místa je možné kupovat na pokladnách ČD od poloviny října.

  • Ex 7 a R 17 Praha – České Budějovice (– Rakousko)
    Doby jízdy mezi Prahou a Českými Budějovicemi se zkrátí ze současných 2 hodin 23 minut až na 1 hodinu 58 minut směrem na jih republiky, a na 2 hodiny a 4 minuty směrem do hlavního města. Cesta mezi Prahou a Táborem se zkrátí přibližně o 15 minut až na 1 hodinu 11 minut, resp. 13 minut podle směru jízdy. Spoje budou rozloženy do celého dne s tím, že v ranní špičce do Prahy a v odpolední špičce z Prahy pojedou ve zkráceném intervalu 1 hodina. Čtyři páry expresů budou pokračovat do Lince a jeden pár do Českého Krumlova.

  • Rozsah rychlíkové dopravy na lince R 5 Praha – České Budějovice je podobný jako v letošním roce se základním hodinovým intervalem. Doba jízdy rychlíků se zkrátí o 1, resp. 3 minuty na 2 hod. 20, resp. 22 minut. Vlaky navíc zastaví v Plané nad Lužnicí, odkud bude cesta do Prahy trvat 1 hodinu 34 minut a do Českých Budějovic 48 minut. Zlepší se také večerní spojení mezi Prahou a Jihočeským krajem. Poslední celotýdenní večerní spoj z Prahy pojede nově až o hodinu a půl později. Z Prahy hl.n. bude odjíždět ve 22:02 (dosud odjížděl ve 20:34) a do Českých Budějovic přijede v 0:22 (dosud 22:57). Poslední rychlíkové spojení do Tábora pak pojede až ve 23:32 (v současnosti v 22:39), tedy téměř o hodinu později. Z Českých Budějovic do Prahy pojede poslední spoj téměř o hodinu později, nově ve 20:53 (nyní ve 20:03 hod.).
  • Ex 2 Praha – Vsetín – Slovensko
    Spoje expresní linky Ex 2 pojedou nově výhradně v trase Praha – Olomouc – Vsetín (– Slovensko), a to včetně prvních dvou ranních vlaků ze Vsetína do Prahy, resp. posledních dvou z Prahy do Vsetína s názvy Portáš a Helfštýn (nově místo dosavadního pojmenování Matalík). Všechny vlaky linky Ex 2 nově obslouží stanice Lipník nad Bečvou, Červenka a Mohelnice. Jízdní doba všech vlaků mezi Vsetínem a Prahou se sjednotí na 3 hodinách 43, resp. 44 minutách. U expresů Portáš a Helfštýn se tak výrazně zkrátí jízdní doba o cca půl hodiny, u ostatních expresů ve směru ze Slovenska i na Slovensko se pak mírně prodlouží přibližně o 10 minut.
  • R 18 Praha – Luhačovice
    Do rychlíkové linky R 18 s hlavní větví z Prahy do Luhačovic budou nově spadat dosavadní vlaky Expres Šohaj a InterCity Zlínský expres. Na všechny spoje budou nasazeny české moderní vozy standardu EC/IC a spoje budou vedeny v kategorii rychlík vyšší kvality (Rx). Vlaky budou nově jezdit rychlostí až 160 km/h a projedou dosavadní zastávky v Července, Mohelnici a v Zábřehu na Moravě. Cestovní čas mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště se zkrátí téměř o půl hodiny na 3 hodiny 18, resp. 25 minut a mezi Prahou a Luhačovicemi téměř o 20 minut, na 4 hodiny 25, resp. 28 minut. U dosavadních vlaků InterCity dojde k mírnému prodloužení jízdních dob o 10 až 14 minut. Rozsah spojů i některá omezení v určitém úseku trasy jsou zachovány v obdobném rozsahu jako v jízdním řádu 2016.
  • SC Pendolino a Ex 1 Praha – Ostrava – státní hranice se Slovenskem
    První ranní vlak Pendolino (SC Pendolino Košičan) z Prahy do Ostravy odjede o 24 minut později, tedy nově v 7:07 oproti současnému odjezdu v 6:43 hod. Vzniknou tak lepší přípoje také pro cestující z Tábora nebo z Plzně. Dojde tak ke sloučení dosavadních spojů SC Pendolino Košičan a vlaku SuperCity 503 z Prahy do Ostravy, který dnes odjíždí z Prahy v 7:43 hod. Nově bude zavedený spoj Ex 547 / 546 pod názvem Ostravan (Praha 21:22 hod. – Bohumín 0:54 hod. / 3:43 hod. – Praha 7:12 hod.), který bude ve směru do Bohumína jezdit od pondělí do čtvrtka a v neděli a ve směru do Prahy v pracovní dny. Při obsluze menších měst v úseku Bohumín – Olomouc, jako jsou například Studénka, Suchdol nad Odrou nebo Hranice na Moravě, nahradí vlak EN 442 Bohemia, který úsek mezi Ostravou a Olomoucí nově projede bez zastávky. Stávající spoj Ex 149 / 148 Hukvaldy Praha – Ostrava – Žilina bude nahrazen vlakem Ex 115 / 114 Cracovia, jenž bude v turistické sezoně pokračovat z Bohumína do polského Krakova.
  • Nově je organizována doprava mezi Ostravou, Karvinou, Českým Těšínem, Třincem a Návsím s pokračováním na Slovensko. V tomto úseku budou v nepravidelném intervalu proloženy vlaky linek Praha – Ostrava – Žilina a Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen. Spoje linky Ostrava – Banská Bystrica / Zvolen budou mít v Ostravě přípoje z / do Prahy a Brna.
  • R 9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno / Jihlava
    Rychlíky této linky nově projedou stanici Křižanov.

  • R 10 Praha – Hradec Králové – Trutnov
    Na lince R 10 dochází k zavedení přímého spoje s Broumovskem prodloužením rychlíku R 949 / 950 Praha – Hradec Králové až do/z Meziměstí. V úseku Hradec Králové – Meziměstí vlak pojede v pracovní dny a v neděli směrem do Meziměstí a v pracovní dny a v sobotu z Meziměstí. Jeho trasa povede přes Jaroměř. Z Prahy bude odjíždět v 17:07 hod. a do Náchoda přijede v 19:57, do Meziměstí pak ve 20:39. Opačným směrem bude odjíždět z Meziměstí ve 4:26 a v 5:03 z Náchoda. Do Prahy přijede v 7:48.
  • R 19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno
    V pracovní dny bude zaveden nový časně ranní rychlík z Brna (odj. 5:00), který pojede v úseku Česká Třebová – Praha v trase současného rychlíku R 892 Velehrad a do Prahy přijede v 8:03. Zároveň zde zaniknou večerní spoje R 860, resp. 858 Brno – Česká Třebová, které odjížděly z Brna před devátou hodinou večer.