Studená válka i Listopad 89. Výuku soudobých dějin učitelé zvládají

Události ČT: Soudobé dějiny si získaly své místo na školách (zdroj: ČT24)

Učitelé dějepisu obstáli ve zkoumání České školní inspekce. Ta se ve více než 250 hodinách zaměřila na to, jak vyučují především soudobé dějiny a zda se jim například daří učit studenty kritickému myšlení. Řada z nich přitom nemá aprobaci k výuce dějepisu.

„Zvyšuje se i počet těch, kteří dosahují se svými žáky témat z první dekády našeho století,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal ke zjištění, že učitelům dějepisu se daří probrat více ze soudobých dějin než v minulosti.

Dojdou se svými žáky přinejmenším do 90. let 20. století. „Musíte zvážit, co smysluplně vynechat a na co se zase zaměřit,“ uvádí recept na výuku Jaroslav Najbert z Gymnázia Přírodní škola. Podle pedagogů ale na výuku dějin ve školách stále není času dostatek. Pro více hodin se vyslovilo 53 procent učitelů základních škol a na středních školách dokonce 77 procent učitelů.

Stále ale také platí, že zhruba každý čtvrtý učitel dějepisu na základní škole nemá pro výuku tohoto předmětu aprobaci. Na školách středních pak zhruba každý desátý. Sehnat dějepisáře ale už dnes takový problém není. Podle ředitele ZŠ Lyčkovo náměstí Jana Kordy se spolu s učiteli češtiny a výtvarné výchovy ucházejí o místo i právě vyučující se zaměřením na dějepis.