Sobotka chce zrychlit přijímání novely, která řeší problémy s EIA

Předlohu, která by umožnila stavět jedenáct vybraných dopravních projektů bez opakovaného posuzování jejich vlivu na životní prostředí (EIA), by měla vláda projednat na nejbližší schůzi. V Otázkách Václava Moravce to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Zároveň chce, aby ji zákonodárci následně projednali co nejrychleji.

Novela o EIA by jedenáct dopravních staveb převedla do zvláštního režimu. Místo nového posouzení, čímž by se příprava staveb prodloužila, by stačilo rozhodnutí vlády nebo ministerstva pro životní prostředí. „Předlohu by měl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) přinést na příští zasedání kabinetu,“ prohlásil Sobotka.

Kabinet podle ministerského předsedy navrhne sněmovně, aby normu schválila zrychleně už v prvním čtení. „Doufám, že pro to budou mít opoziční strany pochopení,“ uvedl Sobotka v souvislosti s tím, že nejméně dvě strany mohou takový postup podle jednacího řádu zablokovat. V takovém případě by vláda podle něho navrhovala zkrácení lhůt mezi jednotlivými sněmovními čteními návrhu.

Premiér chce začít stavět příští rok

Sobotka mluvil i o nutnosti dohody s Evropskou komisí. Pokud by se zvláštní postup podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotky padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.

Problémy se starými posudky na životní prostředí má v Česku přes sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení.

Bohuslav Sobotka v Otázkách Václava Moravce (zdroj: ČT24)