Řidiči jsou nepozorní, kolonu přehlédnou spíše než značku, věří policie

UDÁLOSTI: Policie kontroluje řidiče kamionů z autobusu (zdroj: ČT24)

Informační tabule či přenosné značky na vozících u dálnic sice upozorňují řidiče na mimořádnosti, zejména na uzavírky, podle policie ale občas nefungují. Stává se, že je kolona tak dlouhá, že dosahuje až za příslušné upozornění. Je to o to nebezpečnější, že se na tabule značně spoléhají někteří řidiči, kteří pak mohou přehlédnout nečekaný začátek kolony.

Nepozornost řidičů přispěla k mnoha tragickým nehodám. Například loni v listopadu zahynul řidič osobního auta, které narazilo do kamionu stojícího na konci kolony na dálnice D2. Za celý minulý rok se stalo 186 podobných nehod a zemřelo při nich šest lidí. Podle policie by mohlo pomoci i včasné upozornění na blížící se kolonu.

Upozornění vždy již před kolonou

K tomu sice slouží informační tabule nad dálnicemi i přenosné značky umístěné na vozících nebo autech u vozovky. Stává se však, že upozorňují příliš pozdě. „V některých případech kolony dosahují takové délky, že překračují značení, které bylo použito. Je potřeba se tomu přizpůsobit, abych informaci dostal ještě před kolonou, jakkoliv je dlouhá,“ podotkl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl však odmítl, že by informace na tabulích nebyly na dálnicích s dostatečným předstihem. Upozornil, že například o překážce na 21. kilometru dálnice D1 se řidiči dozvědí z tabule již na 16. kilometru a stejně tak se čtyřkilometrovým předstihem přichází i informace, že probíhají práce od 28. kilometru.

Dopravní policisté však míní, že by silničáři měli být připraveni s upozorněním na komplikace více pracovat. „Chtěli bychom na dálnici vidět plovoucí dopravní značení: Nastavit na nejdelší možnost kilometrových kolon a pak mít jakýsi plovoucí vůz,“ nastínil Tomáš Lerch. Podle Jana Rýdla silničáři „hledají řešení“. „Nelze jednoznačně zaručit, že úplně u každé kolony bude plovoucí auto,“ dodal.

Nepozornost řidičů kamionů hlídají policisté z autobusu

Policisté se ostatně snaží předcházet nepozornosti řidičů také jejím sledováním a pokutováním. Speciální pomůcku mají, aby viděli, zda se řízení věnují řidiči kamionů. Policii k tomu slouží autobus. Z něj totiž – na rozdíl od svých běžných automobilů – do kabiny nákladních vozidel vidí.

Výprava v autobusu na dálnici přináší ovoce velmi rychle, nejčastěji policisté z oken autobusu sledují, jak řidiči telefonují. Někteří se rozptylují ještě více. „Koukají na filmy, čtou noviny. Pak mohou přejet do levého pruhu nebo na krajnici nebo přehlédnou brzdící auto před sebou,“ shrnul vrchní komisař královéhradecké dopravní policie Břetislav Urbánek.

Nejčastěji ale nemá nepozornost řidičů tragické následky. Spíše zůstává po kamionech poškozené značení v omezení. Pracovníci ŘSD musí k poškozeným výstražným značkám vyjíždět takřka denně.