Silnice skrze litvínovskou chemičku by se měla rozšířit

Silnice skrze litvínovskou chemičku by se měla rozšířit (zdroj: ČT24)

Silnice, která vede litvínovskou chemičkou, se rozšíří ze dvou na čtyři pruhy. Bezpečnostní rada státu zadala tento úkol ministerstvu dopravy. Původně se počítalo jen s opravou, plány ale změnil loňský výbuch a požár, při kterém musely být rychle evakuovány tisíce lidí.

Po nejdůležitější a zároveň nejrizikovější spojnici mezi městy Most a Litvínov se stále jezdí jen ve dvou pruzích. Jde asi o sedmi kilometrový úsek silnice procházející litvínovskou chemičkou. Je to hlavní přístupová cesta do podniku, který se zaměřuje na zpracování ropy. Kromě osobních aut tak po silnici jezdí i kamiony s benzinem, naftou a dalšími chemikáliemi. Je tady vyšší nebezpečí výbuchu.

„Je důležité, aby tam byly vytvořeny evakuační přístupy a cesty, protože v současné době tam chybí,“ konstatuje mluvčí Policie ČR Most Ludmila Světláková. A starostka Litvínova Kamila Bláhová (ANO) dodává, že v případě jakékoli události bude osm tisíc zaměstnanců, kteří pracují v chemičce evakuováni právě po silnici I/27. Naposledy tu hasiči evakuovali zaměstnance chemičky loni v létě, když v litvínovském Záluží vybuchla a následně hořela část petrochemické výroby. Evakuace po úzké silnici probíhala pomalu.

Dostavba dalších dvou pruhů ze současných dvou vyjde stát asi na miliardu korun. Stavbu totiž prodražují přeložky komunikací - ty jsou tři, mostů je tam hned 17, z toho 3 lávky pro pěší.

Jsou tam potřeba nové výkupy pozemků, je třeba i nový posudek vlivu na životní prostředí, zároveň je to i citlivé prostředí z hlediska právě bezpečnosti.
Tomáš Neřold
mluvčí ministerstva dopravy

„Budeme se snažit, abychom dostali co nejvíc informací k možné realizaci. Tedy aby tento projekt neusnul a aby se s tím počítalo v co nejkratších termínech,“ konstatuje radní pro bezpečnost Ústeckého kraje Martin Klika (ČSSD).

Intenzita průjezdu
Zdroj: ČT24

Komplexem chemických závodů mezi Mostem a Litvínovem projede denně přes 14 tisíc aut. Ve špičce pak během hodiny víc než patnáct set. A s dalším nárůstem se počítá, litvínovský Unipetrol totiž chce rozšířit výrobu. Denně by tak na silnici mělo vjet až o 90 kamionů víc.