Nadupané, ale nenápadné: Policie převzala padesát nových aut proti pirátům silnic

Padesát nových civilních octavií a tři superby dostala dopravní policie pro boj proti pirátům silnic. Dalších 35 octavií pak mají policisté dostat do poloviny příštího roku. Celkem tak zakázka vyjde na 110 milionů korun. Jde o první plošnou obměnu vozidel pro tzv. skrytý dohled od roku 1994. Peníze na nová auta získala policie poprvé z Fondu zábrany škod – do toho přispívá každý řidič z povinného ručení.

Auta mají být nenápadná, i proto policie volila nejběžnější barvy, které jezdí na českých silnicích. Octavie mají benzinové motory s výkonem 132 kW, pohon všech kol a automatické převodovky.

Vozy mají nejmodernější vybavení, které je podle policejního prezidenta Tomáše Tuhého evropským unikátem. Novinkou jsou zejména moderní integrované majáky. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě prosadit záměr zvláštního výstražného zařízení, které nebude potřeba používat v kombinaci s takzvaným střešním majákem,“ vysvětloval Tuhý novinářům.

„Je to nový produkt, se kterým jsme v rámci vývoje policejních speciálů přišli na trh, a je to také z důvodu bezpečnosti,“ dodal policejní prezident. Policisté už nebudou muset majáček za jízdy upevňovat na střechu auta, což bylo nebezpečné. 

Auta mají podle Tuhého i další vylepšení a nové technologie, které evropské policejní sbory ještě nepoužívají, například nejnovější typ záznamového zařízení pro měření rychlosti, které je schopno měřit rychlost i na vícepruhové silnici. Vepředu i vzadu jsou vybaveny moderními kamerami a mají také zvláštní zařízení porovnávající registrační značky aut s policejní databází. K dispozici mají policisté také 27 různých nápisů pro zastavení vozidla.

Auta mají kamery vepředu i vzadu (zdroj: ČT24)

Vozy mají nahradit staré fabie

Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha budou nové vozy nasazovány jako dohled na silnice prvních, druhých a třetích tříd. Na dálnicích a rychlostních silnicích se s nimi řidiči nepotkají – ty jsou doménou čtyř desítek silnějších passatů a superbů, pořizovaných od roku 2012.

Nová vozidla mají postupně nahradit starší škodovky: „Bývalé okresní dopravní inspektoráty ještě používají zejména Škody Fabie, které mají první model záznamového zařízení pro měření rychlosti. Jedná se o několik desítek těchto vozů,“ dodal Tuhý. Od poloviny příštího roku už by tak každý dopravní inspektorát v Česku i každé dálniční oddělení mělo mít alespoň jedno moderní vozidlo pro skrytý dohled nad silničním provozem.