Padesát nových civilních octavií a tři superby dostala dopravní policie pro boj proti pirátům silnic. Dalších 35 octavií pak mají policisté dostat do poloviny příštího roku. Celkem tak zakázka vyjde na 110 milionů korun. Jde o první plošnou obměnu vozidel pro tzv. skrytý dohled od roku 1994. Peníze na nová auta získala policie poprvé z Fondu zábrany škod – do toho přispívá každý řidič z povinného ručení.
Nadupané, ale nenápadné: Policie převzala padesát nových aut proti pirátům silnic
Auta mají být nenápadná, i proto policie volila nejběžnější barvy, které jezdí na českých silnicích. Octavie mají benzinové motory s výkonem 132 kW, pohon všech kol a automatické převodovky.
Vozy mají nejmodernější vybavení, které je podle policejního prezidenta Tomáše Tuhého evropským unikátem. Novinkou jsou zejména moderní integrované majáky. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě prosadit záměr zvláštního výstražného zařízení, které nebude potřeba používat v kombinaci s takzvaným střešním majákem,“ vysvětloval Tuhý novinářům.
„Je to nový produkt, se kterým jsme v rámci vývoje policejních speciálů přišli na trh, a je to také z důvodu bezpečnosti,“ dodal policejní prezident. Policisté už nebudou muset majáček za jízdy upevňovat na střechu auta, což bylo nebezpečné.
Auta mají podle Tuhého i další vylepšení a nové technologie, které evropské policejní sbory ještě nepoužívají, například nejnovější typ záznamového zařízení pro měření rychlosti, které je schopno měřit rychlost i na vícepruhové silnici. Vepředu i vzadu jsou vybaveny moderními kamerami a mají také zvláštní zařízení porovnávající registrační značky aut s policejní databází. K dispozici mají policisté také 27 různých nápisů pro zastavení vozidla.
Vozy mají nahradit staré fabie
Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha budou nové vozy nasazovány jako dohled na silnice prvních, druhých a třetích tříd. Na dálnicích a rychlostních silnicích se s nimi řidiči nepotkají – ty jsou doménou čtyř desítek silnějších passatů a superbů, pořizovaných od roku 2012.
Nová vozidla mají postupně nahradit starší škodovky: „Bývalé okresní dopravní inspektoráty ještě používají zejména Škody Fabie, které mají první model záznamového zařízení pro měření rychlosti. Jedná se o několik desítek těchto vozů,“ dodal Tuhý. Od poloviny příštího roku už by tak každý dopravní inspektorát v Česku i každé dálniční oddělení mělo mít alespoň jedno moderní vozidlo pro skrytý dohled nad silničním provozem.