Labutí píseň rychlostních silnic: Na budoucí dálnice již cedule upozorňují

Jan Rýdl: Mění se značení, ale asfalt zůstává tam, kde byl (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic dokončuje výměnu značení upozorňující na dálnice a rychlostní silnice. Od ledna totiž již rychlostní silnice v Česku nebudou, většina z nich připadne do dálniční kategorie, část dnešní R35 zůstane mezi silnicemi I. třídy. Řidiči si proto musí zvyknout jednak na jiné barevné značení dosavadních rychlostních silnic, ale také na částečné přečíslování.

Jiné číslo než dosud bude mít Pražský okruh. Z komunikace původně oficiálně označené jako rychlostní silnice R1 se stane dálnice D0. Většina zbylých rychlostních silnic si číslo ponechá, nebude mu však již předcházet písmeno R, nýbrž D. „Máme zhruba 780 kilometrů dálnic, od Nového roku jich budeme mít 1250,“ shrnul důsledek mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Síť dálnic bude ještě větší, než ministerstvo zamýšlelo

Se záměrem nazvaným „nové pojetí dálniční sítě“ přišlo ministerstvo dopravy v roce 2012, kdy byl ministrem Pavel Dobeš. Během dalšího půlroku nabyla koncepce konkrétních obrysů, počítala ale s tím, že od roku 2013 přejde do dálniční kategorie jenom část rychlostních silnic. Například R4 nebo R7 se měly stát silnicemi I. třídy označené jako silnice pro motorová vozidla s maximální rychlostí 110 km/h.

Vše má nakonec tříleté zpoždění a zcela jinou podobu. Jedinými rychlostními silnicemi, které spadnou do nižší kategorie, jsou R35 mezi Turnovem a Libercem a R63, která je fakticky přivaděčem z Teplic k dálnici D8. Ze všech ostatních budou dálnice, rychlostní limit tedy zůstane na 130 km/h.

Jak ale upozornil mluvčí silničářů, pro řidiče vždy platí dopravní značení, které může limit případně snížit. „Mohou být někde úseky, kde to povrch nebo poloměr zatáčení nesnese. Tam bude rychlost upravena,“ podotkl.

Kapacitní silnice zrychlí

Zvláštní podkategorie silnic I. třídy pro motorová vozidla s rychlostí 110 km/h přesto vznikne a nebudou v ní jen dosavadní R63 a část R35. „Díky tomu, že jsme z rychlostních silnic udělali dálnice, uvolnila se nám značka silnice pro motorová vozidla. Tu použijeme na silnicích, které jsou I. třídy, ale čtyřpruhé a snesou vyšší rychlost. To znamená, že tam povolíme 110,“ nastínil Jan Rýdl. Vyšší rychlostí bez hrozby pokuty bude možné jezdit například mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, z Karlových Varů do Ostrova a z Chomutova do Teplic či kapacitní výpadovky a dálniční přivaděče ve velkých městech.

Na silnicích pro motorová vozidla nebudou muset řidiči osobních vozidel platit, jinými slovy: Na dosavadní severočeské R35 již nebude potřeba dálniční známka. Na druhé straně ohlásilo ministerstvo dopravy zpoplatnění nedávno otevřeného krátkého úseku dosavadní R6 (nově D6) u Bošova.

Podle Jana Rýdla by zrušení kategorie rychlostních silnic mělo napomoci lepší péči o komunikace, které nově připadnou mezi dálnice. Do Nového roku ale mají silničáři jiný úkol: Musí vyměnit všechny směrové tabule označující zatím rychlostní silnice číslem v rámečku na zeleném pozadí. Dálnice mají číslo v červeném poli, v případě Pražského okruhu se navíc mění i číslo samotné. Podle Jana Rýdla je ale značení budoucí D0 již připraveno. Zbývá ještě například rychlostní silnice R10, tj. budoucí D10, ale i to chce ŘSD stihnout do Silvestra. „Máme harmonogram od 25. prosince dál,“ upřesnil mluvčí silničářů.

Rychlostní silnice aneb nízkonákladové dálnice

Dosavadní rychlostní silnice se stavěly podle poněkud mírnějších kritérií než dálnice, formálně spadaly mezi silnice I. třídy – což se projevovalo například při zabezpečení jejich údržby – ale na druhé straně rychlostní limit na nich byl totožný jako na dálnicích.

Ústav silničního hospodářství, který byl předchůdcem dnešního ŘSD, stanovil původní charakteristiku silnic pro motorová vozidla – tj. dosavadních rychlostních silnic – koncem 70. let. Z pohledu státu šlo vlastně o lacinější dálnice, díky mírnějším nárokům oproti plnohodnotným dálnicím byly v 90. letech a minulém desetiletí zařazeny některé stavby označované původně jako dálnice – například komunikace číslo 35 spojující východní Čechy a střední Moravu, nebo příhraniční úseky dálnic D3 a D11. Jejich projekty se nyní vracejí mezi dálnice, na nejistém datu jejich dokončení to ale mnoho nemění.