Konec letního času prodlouží neděli, v MHD pojedou spoje navíc

Ačkoli tématem končícího týdne byl návrat do budoucnosti, v neděli se Česko vrátí do minulosti. Ve 3:00 skončí letní čas, rázem tedy bude o hodinu méně. Většina lidí si tak zkrátka přispí, například noční vlaky budou na zimní čas hodinu čekat, aby ráno neujížděly. Změna času se prodraží některým dopravním podnikům ve městech, kde jezdí noční MHD v pravidelných intervalech. Například v Brně tak bude o jeden rozjezd více.

Ačkoli se s podzimní změnou času opět ozývají hlasy volající po ukončení pravidelných posunů, zatím se na praxi, která se v celé Evropské unii řídí stejnými pravidly, nic nemění. Neděle tak bude o hodinu delší. Podzimní změna je přitom méně „nebezpečná“. Lidem, kteří ráno jdou na vlak, odlétají nebo jim začíná víkendová směna v práci, nehrozí, že přijdou pozdě. Pokud si zapomenou přeřídit hodinky, přinejhorším budou muset hodinu čekat.

Změna se dotkne 11 vlaků ČD a jednoho Leo Expressu

Ti, kdo si hodinky včas přeřídí, nemusí se obávat, že by jim ráno ujely vlaky, které jely celou noc a vyjížděly ještě podle letního času. Všechny spoje se v noci zastaví a budou čekat, než je zimní čas dožene. U Českých drah se to týká dvou párů nočních spojů na Slovensko, resp. ze Slovenska, dvou do Německa, resp. Švýcarska, jednoho do Polska a také vlaku, který projíždí Českem na cestě z Maďarska do Německa. Ze soukromých vlaků se změna času dotkne spoje Leo Express z Košic do Prahy.

Noční vlak
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Regiojet svůj noční vlak v noci ze soboty na neděli zatím nevypravuje, změnit to chce až v prosinci. Zato se však zastaví jeho autobusy na linkách z Košic do Prahy a z Prahy do Vídně.

Autobus na trase Košice - Praha přijede díky posunu času do Brna s hodinovým náskokem, spoj proto bude na autobusovém nádraží čekat na odjezd dle platného jízdního řádu - tedy do 4:15 nového času. Podobně změna času ovlivní i mezinárodní spoj Praha-Brno-Vídeň.
Radka Šťávová
PR manažerka Student Agency
obrázek
Zdroj: ČT24

Na železnici budou muset na hodinu zastavit pouze dálkové noční vlaky, cestujícím, kteří pojedou ranními místními vlaky, nehrozí, že by jejich spoj kvůli konci letního času vyčkával. „Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyjíždějí až po změně času,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Pošta.

  • R 406 Chopin (Vídeň – Varšava): počká v Bohumíně
  • R 407 Chopin (Varšava – Vídeň): počká v Bohumíně
  • R 442 Bohemia (Humenné – Praha s přímými vozy z Krakova): počká v Čadce
  • R 443 Bohemia (Praha – Humenné s přímými vozy do Krakova): počká v Ostravě-Svinově
  • EN 444 Slovakia (Košice – Praha): počká v Bohumíně
  • EN 445 Slovakia (Praha – Košice): počká v Bohumíně
  • EN 456 Phoenix (Praha – Oberhausen s přímými vozy do Curychu): změna času mezi Berlínem a Bielefeldem, u větve do Curychu mezi Halle a Frankfurtem
  • EN 457 Phoenix (Oberhausen – Praha): změna času mezi Bielefeldem a Berlínem
  • EN 459 Canopus (Curych – Praha): změna času mezi Frankfurtem a Halle
  • LE 1350 Leo Express (Košice – Praha): počká v Žilině

V noční MHD bude více spojů, ale ne na všech linkách

V některých městech, kde jezdí noční MHD, přidají dopravní podniky spoje. V Praze tedy zůstane pravidelný interval nočních tramvají a autobusů 20 až 60 minut. U příměstských nočních linek série 600 je třeba počítat s tím, že autobusy, které mají odjíždět z výchozí zastávky po druhé hodině noční, pojedou podle zimního času, zatímco ty, které odjíždějí z výchozí zastávky v 1:59 nebo dříve, pojedou v celé trase ještě podle letního času s výjimkou spoje linky 605 v 1:55, který pojede již podle zimního času. Zvláštní jízdní řády potom vydal organizátor dopravy ROPID pro linky 513 a 603.

Tramvaje na pražském Libeňském mostu
Zdroj: Josef Horázný

Podobná bude situace v Brně, kde pojede na městských nočních linkách o spoj více. Regionální noční autobusy, které z výchozí zastávky odjíždějí mezi druhou a třetí hodinou, pojedou podle letního času, v tomto případě tedy hrozí, že by spoje linek N91 (do Lelekovic), N93, N94, N95, 302, 403, 405, 501 či 505 mohly ujet. Ve 2:00 nového času pojede pouze spoj linky N91 do Kuřimi-Podlesí.

Také plzeňský dopravní podnik zopakuje jednu „sadu“ nočních spojů navíc, pouze linka N12, která jezdí jen jednou za noc, pojede pouze podle letního času. Naopak ostravský dopravní podnik oznámil, že noční spoje linek 11 a 78, které odjíždějí mezi druhou a třetí hodinou, nepojedou dvakrát. Jízdní řády už se budou řídit zimním časem, cestující, kteří přijdou podle letního času, tedy budou muset hodinu počkat.

Než se letní čas vrátí, budou jeho odpůrci podepisovat petici

Změna času ze středoevropského na letní zdaleka nepůsobí potíže pouze dopravcům a cestujícím. Jak konkrétně lidé změnu času vnímají, se snaží zjistit vědci z Národního ústavu duševního zdraví v Klecanech, kteří sbírají data i prostřednictvím internetového dotazníku. Předpokládají však, že změny jsou pro lidský organismus nepřirozené. Podle výzkumníků se tak rozbíjí biorytmus, u citlivějších lidí se projevuje únavou, ospalostí a dezorientací.

Podobně argumentuje také senátor Petr Šilar (KDU-ČSL), který v uplynulém týdnu představil petici za ukončení střídání letního a zimního času. Podpisy pro ni chce sbírat po dobu platnosti středoevropského času, tedy do konce března, kdy opět začne platit letní čas. „Naší iniciativě jde o zrušení dočista zbytečného nařízení,“ uvedl senátor.

Prostřednictvím iniciativy For Only One Time (Pro pouze jeden čas) chce získat podporu i v dalších evropských státech. Zastavit každoroční změny totiž není možné jednostranně pouze v Česku, pravidla upravuje směrnice EU, aby byla ve všech evropských zemích shodná.

Reportáž: Spát o hodinu déle. Začíná zimní čas (zdroj: ČT24)

Petr Šilar bývá označován za nástupce pekaře z východočeských Sobětuch Stanislava Pecky. Ten proti letnímu času bojoval od jeho trvalého zavedení koncem 70. let, zprvu se obracel na špičky státu – bez ohledu na režim – u kterých však neuspěl. Stejně dopadla i jeho žaloba u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.

Otázkou přitom je, jaká je příčina existence dvou časů v jednotlivých částech roku. K zavádění letního času v českých zemích docházelo nárazově již od první světové války, od roku 1979 se ručičky posouvají bez výjimky každý rok. Původně se argumentovalo energetickými úsporami, ovšem dnes energetici tvrdí, že existence letního a zimního času žádné úspory nepřináší.