Tablety do každé základní školy? Ministryně plán pozastavila

Plán vybavit základní školy tablety pro všechny děti se odkládá. Ministryně Kateřina Valachová návrh pozastavila kvůli výtkám odborníků i rodičů. Bývalý ministr školství Marcel Chládek chtěl, aby se tablety staly běžnou součástí výuky do roku 2020. Testování na dvanácti vybraných školách ale pokračuje i v letošním roce.

„Paní ministryně Valachová zaznamenala z odborného prostředí i ze strany rodičů určité rozpaky nad takto plošně pojatou digitalizací. Proto nechce v této věci postupovat ukvapeně,“ uvedla pro ČT mluvčí ministerstva Klára Bílá.

Kritika zaznívala už po zveřejnění Chládkova návrhu, třeba ze strany místopředsedkyně výboru pro vědu a vzdělávání ve sněmovně Anny Putnové (TOP 09): „Digitalizaci ve školství se nelze vyhnout, prvně se ale musíme ptát, co je cílem… Skutečnost, že pan ministr chce nakoupit tablety i pro děti do první třídy, považuji za zcestný nápad,“ řekla tehdy České televizi.

Ministr podle ní navíc začínal od konce: „Nakoupíme hardware, a teprve potom budeme přemýšlet, co do něj nasypeme, a začneme připravovat učitele?“ Právě učitelé, ale i rodiče podle poslankyně nejsou připraveni na to, aby děti pomocí tabletů vyučovali. „Ozývají se mi rodiče, kteří nesouhlasí s tím, aby jejich dítě bylo v první třídě vystaveno práci s tabletem,“ dodala.

Pokud totiž děti tráví s tabletem příliš mnoho času, mohou si přivodit i řadu potíží. Lékaři z brněnské Fakultní nemocnice u svaté Anny zjistili, že až 20 procent dětí může po nadměrném užívání tabletů a mobilních telefonů trpět psychickými, sociálními a zrakovými problémy. U předškoláků i žáků základních škol se například stále častěji objevuje takzvaná falešná krátkozrakost.

Chládek: Tablety mohou vyučování výrazně zrychlit

Bývalý ministr Chládek chtěl, aby se tablety staly do roku 2020 pevnou součástí vyučovacích pomůcek už od základní školy. Moderní technologie podle něj mohou vyučovaní výrazně zrychlit a zefektivnit. Žáky také výuka mnohem více baví: „Nesmíme zavírat oči před tím, že naše děti umí s touto moderní technologií velmi dobře pracovat.“

Ministr ale zároveň upozorňoval, že pouze překlopením učebnic do tabletů systém fungovat nebude: „To by fungovaly jen jako čtečka.“ Nejprve se prý s nimi musí naučit pracovat učitelé. Potom přichází na řadu speciální výukové programy.