Na české dálnici se 150 km/h jezdit nebude. Se zvýšením rychlosti počítala novela zákona o pozemních komunikacích. Senát to ale odmítl a vytvořil pozměňovací návrh, který odsouhlasila i sněmovna. Schválená novela nicméně umožní zvýšení rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na vybraných silnicích první třídy, zejména čtyřproudých.
Na dálnicích 150 nebude, zrychlí se ale silnice první třídy
Prezident Miloš Zeman už koncem dubna řekl, že by zákon umožňující vyšší rychlost na dálnici vetoval. Proti zvýšení byl i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Upozorňoval na to, že česká dálniční síť zatím na takovou rychlost není stavěná. Před poslanci proto podpořil senátní verzi zákona.
Senátoři se souhlasem Ťoka z novely vyňali i oprávnění policie mít poslední slovo při úpravě místních komunikací, o které se starají obce. Novela počítá i s tím, že kanalizaci, vodovody nebo kabely veřejného osvětlení bude možné ukládat podélně pod povrch vozovek. Obce tak ušetří za výkup pozemků. Obce by také neměly mít povinnost starat se o silniční vegetaci podél cest bez ohledu na vlastníka pozemku.
Odtažená vozidla mohou obce prodat
Novela má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu majitelé nepřihlásí, mohly prodávat.
Obce budou mít také možnost vyloučit tranzitní nákladní dopravu přes své území po silnicích druhých a třetích tříd pod hrozbou pokuty i pro spediční firmy.
Novelou se rovněž ruší možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou používat i po 1. lednu příštího roku. Podle vlády to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.