Atentát na Heydricha jako počítačová hra: Tvůrci vyhráli cenu v Americe

První místo za nejlepší výukovou simulaci si z mezinárodní soutěže v americkém Madisonu odvezli tvůrci počítačové hry Československo 38-89: Atentát. Vznikla na Filozofické a Matematicko-fyzikální fakultě univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd. Interaktivní příběh z období protektorátu je určen nejen učitelům a žákům středních škol, ale i veřejnosti. Hráč se v ní stává vnukem či vnučkou, kteří objevují příběh svých fiktivních prarodičů.

Na české hře soutěžní komise ocenila nejen vynikající provedení a strhující atmosféru, ale také maximální respekt při přístupu k takto závažnému tématu. "Odvedli jste skvělou práci. Československo 38-89 ukazuje, jak se mohou učit děti v budoucnosti," uvedl na adresu českých kolegů John Romero, známý herní vývojář a jeden ze členů komise.

Počítačová simulace kombinuje prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Hra je postavená na vyprávění pamětníků - hráč se ze současnosti dostává do minulosti a prostřednictvím vhodně volených otázek se nejen dozvídá historické souvislosti, ale také se snaží vypátrat příběh svého dědy, kterého v den atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha zatklo gestapo. Postavy nejsou reálné, ale byly vytvořeny na základě historických pramenů.

Události: Úspěch českých vývojářů (zdroj: ČT24)

Přestože se výuková hra jmenuje atentát, 73 let starý čin Jana Kubiše a Jozefa Gabčíka, ani místo, kde tenkrát Reinharda Heydricha zabili, se v ní neobjeví. Je o tom, jak atentát zasáhl život řadových lidí v protektorátu. „Snažíme se dívat na velké historické události očima tehdy takzvaně běžných lidí," vysvětluje Stanislav Kokoška z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd.

Autoři hry už chystají další díly výukových simulací, které se tentokrát budou věnovat 50. a 60. letům minulého století. První by mohly školy dostat už letos na podzim, další pak na jaře příštího roku.

  • Soutěž pořádá mezinárodní organizace Games Learning Society sdružující vědce, herní vývojáře a vůdčí osobnosti průmyslu zaměřeného na výzkum a vývoj digitálních výukových her.