Letní čas hlásí, že je opět zde. Natrvalo?

Praha – Ve dvě hodiny v noci na neděli „zmizí“ 60 minut. Lidé, kteří musí v neděli ráno do práce, tak budou spát kratší dobu, kdo bude o víkendu cestovat nočním vlakem musí se připravit až na hodinové zpoždění. Změna času ze středoevropského na středoevropský letní rovněž s železnou pravidelností burcuje své odpůrce. Stejně jako loni se jí bude zabývat i Evropská komise.

Kritici změny času, která nastává vždy poslední neděli v březnu a opět poslední říjnovou neděli, ji označují za škodlivou. „Pokud jsem mluvil s odborníky, tak negativa převažují nad pozitivy. Je patrně více důvodů pro zrušení změn času než pro jeho zachování,“ řekl europoslanec Pavel Svoboda (EPP). Zorganizoval setkání tří parlamentních komisí, kterého se zúčastnili také experti. Martha Merrow z mnichovského neurovědního střediska na ní přirovnala změnu času k cestování napříč časovými pásmy. „Náš spánek je zkrácen a nesprávně načasován. Jsme vzhůru a aktivní, když naše bilogické hodiny říkají, abychom spali,“ upozornila. Kritici změn času konkrétně hovoří o následcích v podobě vyšší úrazovosti či zvýšeného počtu depresivních poruch.

Podle studie, kterou loni publikovali američtí vědci, zvyšuje se den po zavedení letního času o 25 procent počet infarktů. Současně však bezprostředně po ukončení letního času obdobným způsobem počet záchvatů klesá. Autoři studie však zdůraznili, že navzdory tomu může jít pouze o náhodu a s jistotou nelze příčiny růstu či poklesu infarktů po změnách času určit. Důvodem k zavedení posunů byla očekávaná úspora energie, kdy se v létě večer bude méně svítit. Podle informací ČEZu tomu tak ale není. Nedávná historie ale ukázala, že lidem vadí i zrušení změn času. Před čtyřmi lety zrušilo přechod z letního času Rusko, tím se tedy řídilo i v zimě. Od minulého podzimu se ale čas opět mění, protože si Rusové stěžovali, že mají v zimě v důsledku trvalého letního času o další hodinu kratší odpoledne, neboť se dříve stmívá.

Pavel Svoboda, který spolupracuje také se zakladatelem iniciativy For only one time českým senátorem Petrem Šilarem, upozornil, že přes každoroční diskuse se fakticky vůbec nic nemění, a proto se obrátil na Evropskou komisi s ústní interpelací. Protože se v současnosti mění čas jednotně ve všech státech EU, chce Pavel Svoboda dosáhnout vzniku směrnice, která by změny nechala na jednotlivých členských státech. „Já bych ji chtěl doplnit o ustavení, které by říkalo, že od toho a toho data se čas nemění,“ vysvětlil.

Noční vlak z Curychu do Prahy bude mimo sezonu v pracovní dny přijíždět o hodinu později
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Vlaky pojedou zpožděné, nově i jeden soukromý

Letošní změna času ze středoevropského na středoevropský letní však bez ohledu na budoucí politické dění proběhne. Pozor si budou muset dát zejména lidé, kteří budou přes noc cestovat. Zatímco řidiči zkrátka musí počítat s tím, že přijedou později, pro cestujících v nočních vlacích se mohou zkomplikovat například přestupy na ranní přípoje. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského bude mít při jízdě po českých kolejích zpoždění jedenáct resp. čtrnáct (ve třech případech se zpoždění českých cestujících příliš nedotkne) spojů, na jejichž provozu se ČD podílejí. Historicky poprvé se změna času dotkne také soukromého vlaku, od loňského prosince jezdí noční spoj Leo Express z Košic do Prahy. Noční rychlíky a expresy budou mít v cíli až hodinové zpoždění, soukromý dopravce však očekává, že díky zkrácení plánovaných pobytů zpoždění zkrátí, možná až na 15 minut. Ke krácení se chystají i ČD. „České dráhy se toto 'zpoždění' budou snažit snížit například zkrácením pobytů ve stanicích, zůstanou ale zachovány přechody lůžkových a lehátkových vozů mezi jednotlivými nočními spoji,“ uvedl mluvčí drah. Zpoždění hrozí také nočním autobusům.

Vlaky projíždějící ČR, kterých se dotkne změna času

  • R 403 Silesia (Bohumín – Krakov s přímými vozy z Prahy a Vídně): změna času v Bohumíně
  • EN 405 Vltava (Praha – Moska):  změna času při průjezdu Polskem
  • R 406 Chopin (Vídeň – Varšava): změna času v Bohumíně
  • R 407 Chopin (Varšava – Vídeň): změna času v Bohumíně
  • R 408 (Nice – Moskva): změna času při průjezdu Itálií
  • R 442 Bohemia (Humenné – Praha s přímými vozy z Krakova): změna času v Čadce
  • R 443 Bohemia (Praha – Humenné s přímými vozy do Krakova): změna času v Ostravě-Svinově
  • EN 444 Slovakia (Košice – Praha): změna času v Bohumíně
  • EN 445 Slovakia (Praha – Košice): změna času v Bohumíně
  • EN 456 Phoenix (Praha – Oberhausen/Curych): změna času za Berlínem resp. Erfurtem
  • EN 457 Phoenix (Oberhausen – Praha): změna času v Berlíně
  • EN 459 Canopus (Curych – Praha): změna času v Erfurtu
  • EN 476 Metropol (Budapešť – Berlín): změna času v Pradubicích
  • EN 477 Metropol (Berlín – Budapešť): změna času v Brně
  • LE 1350 Leo Express (Košice – Praha): změna času v Žilině

Kromě dálkové dopravy ovlivní změna času také provoz MHD ve městech, která noční spoje objednávají. V případě přechodu ne letní čas, kdy „mizí“ jedna hodina, ušetří, protože spoje, které během ní mají jet, zpravidla odpadají. V Brně tak odpadá jeden rozjezd. Z regionálních jihomoravských nočních spojů pojedou podle nového času, tj. až po třetí hodině místo po druhé, autobusy z Kuřimi do Brna a v opačném směru, z Brna do Zastávky, z Brna do Nebovid, z Brna do Rajhradu a v opačném směru. Pražskou MHD změna času příliš neovlivní, ačkoli odpadnou spoje vyjíždějící obvykle mezi 2:00 a 3:00. V příměstské dopravě systému Pražské integrované dopravy budou spoje, které jedou jednou za noc, o hodinu opožděny, ale dojde i k dalším úpravám, linky 601 a 603, pojedou podle zvláštních jízdních řádů v odlišných časových polohách.

Spoje mezi druhou a třetí hodinou odpadnou také v Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích, Karlových Varech a Plzni. Plzeňské městské dopravní podniky upozornily, že některé spoje vyjíždějící nově až po třetí hodině pojedou ještě ve stejnou minutu, jako by jely po druhé, a tak budou o 20 minut zpožděny.