V neděli ČD vypraví více expresů

Praha - V neděli 9. prosince, kdy začíná platit nový jízdní řád Českých drah, vyjede na české koleje o 12 procent více dálkových vlaků. Naopak místní spoje v některých krajích ubudou a na třech lokálních tratích ustane provoz zcela. Změní se také jízdné, většina cestujících za cestu vlakem zaplatí až o desítky korun více než dnes. Všechny vlaky budou nekuřácké.

Dráhy posílí především linky mezi Prahou a Brnem. Nově zde bude jezdit šest expresů, které budou zastavovat pouze v Pardubicích. Expresy doplní vlaky EuroCity a SuperCity Pendolino, takže mezi jihomoravskou metropolí a hlavním městem bude jezdit vlak vyšší kategorie každou hodinu.

Naopak Brno ztratí přímé rychlíkové spojení s Hradcem Králové. Rychlíky z Brna budou nově jezdit do Prahy a cestující do Hradce budou muset přestoupit v Pardubicích. Nových pět přímých rychlíků bude jezdit z Prahy do Železné Rudy. Jeden nebo dva páry vlaků přibudou také na tratích Praha - České Budějovice, Jeseník - Krnov - Opava, Olomouc - Opava, Kolín - Ústí nad Labem nebo Praha - Ústí nad Labem.

Objem regionální dopravy se podle vedení Českých drah příliš nezmění. Některé kraje si však objednaly méně vlaků. Největší úbytek potká Ústecký kraj, kde počet spojů klesne o šest procent. Vedení kraje považuje za výhodnější autobusovou dopravu. Provoz tak zcela utichne na tratích Lovosice - Most a Oldřichov u Duchcova - Děčín. Trojlístek zrušených tratí doplňuje trasa Sudoměřice nad Moravou - Skalica na Slovensku.

O dvě procenta méně vlaků vyjede také v Olomouckém kraji, o procento méně v Hradeckém. Opačným směrem kráčí jižní Morava, kde radní pro rok 2008 objednali od drah o pět procent více vlaků než letos. Více souprav vyjede i ve Středočeském kraji.

V mezinárodní dopravě dráhy zavádějí nový noční spoj EuroNight z Františkových lázní přes Plzeň, Prahu a Bratislavu do Budapešti. Jiný spoj EuroNight, který zatím jezdí z Prahy do německého Wiesbadenu, ČD přesměrují přes Frankfurt do Basileje. Nové je i přímé spojení z Prahy do Amsterodamu. V letní sezoně pojede dvakrát týdně přímý lehátkový vůz do černohorského letoviska Bar.

V novém jízdním řádu se nepodařilo vylepšit návaznost některých spojů. Například vlaky z Opavy do Ostravy sice navazují na pražské expresy, na návazné spoje směrem na Brno a Přerov si však cestující počkají několik desítek minut. V opačném směru přijíždějí vlaky z Prahy na ostravské nádraží vždy v 51. minutu, tedy přesně minutu poté, co z Ostravy odjel vlak do Havířova.

Přestupy budou složitější i na pražském hlavním nádraží, kde se budou rekonstruovat první čtyři nástupiště, dlouhodobě nepříznivá je situace v Brně, jehož nádraží přestává kapacitně stačit. Zásadní novinkou je omezení čekací doby návazných spojů na zpožděné vlaky na pět minut. Měly by tak zmizet situace, kdy rychlík čeká na jednoho cestujícího zpožděné lokálky třeba půl hodiny.

České dráhy se začátkem nového jízdního řádu 9. prosince výrazně změní tarify; většina cestujících přitom zaplatí za cestu vlakem i o desítky korun více. Největší novinkou je výpočet jízdného podle skutečně ujetých kilometrů, a nikoli podle pásem, jak je tomu dosud. Dráhy také ruší příplatky na vlaky vyšších kategorií EuroCity a InterCity, takže tyto spoje zlevní.

Důvodem zdražení většiny jízdenek je mimo jiné změna výpočtu zákaznické slevy. Dráhy zavedou jediný základní tarif a zákaznické jízdné z něj bude o čtvrtinu nižší. Dosud měly dráhy pro zákaznické jízdné vlastní tarif, který je zhruba o 30 procent nižší než základní jízdné. Podraží také zpáteční nebo traťové jízdenky. Základní tarif ČD využívají čtyři procenta cestujících, zbytek uplatňuje nejrůznější slevy.

O 200 korun více (1600 Kč) zaplatí cestující za kilometrickou banku, zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Dnes si cestující při nákupu ve vlaku připlácí 20 korun, od 9. prosince to bude 30 korun. Levněji budou cestovat psi. Za každý spoj zaplatí majitel za psa deset korun, v případě více přestupů může využít celodenní doklad za 20 korun. Dosud pejskaři platili polovinu plného jízdného.

Prosincové zdražení však nemusí být na dlouhou dobu poslední. Vedení drah nevylučuje, že v příštím roce zdraží jízdné plošně. Důvodem je zvýšení DPH, na které zatím dráhy nereagovaly.

Jízdní řád Českých drah platí vždy jeden rok, během své platnosti dozná dvě dílčí změny, vždy v březnu a v červnu.