Vláda se rozhodla vypovědět smlouvu o nákupu transportérů

Praha - Vláda se rozhodla k 10. prosinci odstoupit od smlouvy s firmou Steyr o nákupu vojenských transportérů za více než 20 miliard korun. Ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL) dnes novinářům řekla, že Steyr neplnil závazky vyplývající ze smlouvy. Kontrakt na dodávku 199 transportérů Pandur byl jednou z největších armádních zakázek v Česku.

Firma nestihla dodat transportéry včas. Ministerstvo již dříve uvedlo, že stroje při kontrolních zkouškách nevyhověly ve 24 z 93 smluvních bodů a z toho také mimo jiné vyplynulo zpoždění. Původně měla společnost prvních 17 transportérů předat do konce listopadu.

Podle Parkanové ministerstvo již firmě odeslalo oznámení o jednostranném odstoupení od smlouvy. „Řešení je možná na první pohled velmi radikální, ale my jsme přesvědčeni, že je správné,“ dodala. Kabinet o vypovězení smlouvy rozhodl na návrh ministerstva obrany minulý týden. České zastoupení firmy se k situaci nechce vyjadřovat, dokud stanovisko vlády neprostuduje.

Náměstek ministryně obrany Radek Šmerda si nemyslí, že by kvůli zrušené zakázce hrozila Česku arbitráž. „V tuto chvíli na základě našeho vědomí a právní pozice arbitráž nepředpokládáme,“ uvedl Šmerda. Důvodem je podle něho to, že ministerstvo smlouvu na nákup transportérů podepsalo s firmou Defendia, která kvůli zakázce v Česku vznikla. „Z pohledu práva je to firma bez zahraničního prvku,“ konstatoval. Vláda by zprávu o situaci kolem zakázky měla od ministerstva obrany obdržet do konce ledna příštího roku.

Podle náměstka ministryně obrany Martina Bartáka ministerstvo obrany za transportéry nezaplatilo. „Platíme, až když je zboží dodáno,“ zdůraznil. Na začátku roku vojáci měli 580 bojových vozidel, mezi něž patří pásové i kolové stroje. Vojáci využívali také asi přes 30 zastaralých transportérů OT-64, které však nebyly v bojové úpravě. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka je vojsko bude používat nadále.

Předseda sněmovního branného výboru Jan Vidím (ODS) vypovězení smlouvy plně podpořil. ČTK řekl, že byl od počátku odpůrcem tohoto kontraktu. „Jsem přesvědčený, a nikdo mi nebyl schopen toto přesvědčení vyvrátit, že to je předimenzovaná zakázka,“ prohlásil.

Další kolo kontrolních zkoušek, které mělo ověřit, zda rakouská společnost u transportérů odstranila některé nedostatky, mělo začít příští rok v březnu. Firma však již 17 přislíbených vozidel vyrobila. Nyní jsou umístěna ve vídeňském sídle společnosti.

Celkem mělo být v Rakousku podle dřívějších informací společnosti Steyr vyrobeno 23 vozidel, zbytek měly zhotovit české firmy, mezi něž patří například vojenské opravárenské podniky v Novém Jičíně a Šternberku. Armáda měla transportéry podle výrobce převzít v polovině příštího roku. Podle Bartáka se ministerstvo bude snažit „o co největší změkčení dopadu na české firmy“.

Kontrakt na nákup transportérů podepsal bývalý ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) loni po volbách, při nichž se jeho strana nedostala do parlamentu. Tendr na nákup transportérů vyhlásilo ministerstvo na jaře roku 2005. Původně soutěžilo sedm zbrojovek, do finále se dostal Steyr a finská Patria. Neúspěšní kandidáti tehdy tvrdili, že výběrové řízení nebylo průhledné.

V některých dalších zemích uspěla finská společnost. Na konci roku 2006 porazila Patria rakouský Steyr ve výběrovém řízení ve Slovinsku. Stejně dopadl letos v srpnu souboj o armádní zakázku v Chorvatsku, kde před Rakušany dostali přednost znovu Finové.

Nákup transportérů není jedinou velkou zakázkou, kterou vlády v dějinách samostatného Česka zastavily. Například v březnu 2003 zrušila vláda Vladimíra Špidly (ČSSD) smlouvu s konsorciem Housing&Construction o výstavbě osmdesátikilometrové dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Zakázku za více než 100 miliard korun, kterou bez výběrového řízení přidělila předchozí vláda Miloše Zemana (ČSSD), považoval kabinet za příliš drahou. Dálnici pak začalo ze státních prostředků stavět Ředitelství silnic a dálnic. Zakázku šetřila i policie, podezření z korupce se ale neprokázalo a případ byl odložen.