Informační kampaň ke vstupu do Schengenu stála 25 milionů korun

Praha - Česká republika už za šest dní vstoupí do schengenského prostoru. V praxi to znamená hlavně volný pohyb přes hranice většiny evropských zemí a důslednější mezinárodní spolupráci policie a soudů. Ministerstvo vnitra přichystalo velkolepou informační kampaň. Daňové poplatníky přišla na 25 miliónů korun. Podle některých mediálních analytiků ale jde o zbytečně vyhozené peníze. Kampaň navíc není moc vidět.

Už za několik dní se lidé dostanou do zemí EU pohodlněji než teď. Bez hraničních kontrol, místo pasu stačí jen občanský průkaz. Na vstup do Schengenu má upozornit zelený semafor nebo plakát doporučující klidný spánek na hranicích. „Už nikdy se vám nestane v noci ve vlaku, že by vás budil pohraničník a kontroloval vaše doklady,“ tvrdí mluvčí ministerstva vnitra Jana Malíková.

Ministerstvo rozjelo velkolepou informační kampaň. Za 25 miliónů korun nechalo vytisknout tisíce letáků, billboardů nebo samolepek. Podle průzkumu ministerstva toho Češi o Schengenu ještě na začátku roku moc nevěděli. Výzkum podle Malíkové zjistil, že 70% občanů ČR by uvítalo víc informací o schengenském prostoru, a proto ministerstvo uspořádalo informační kampaň.

Ta se zaměřila hlavně na volné cestování, což je podle některých analytiků škoda. Mohla prý říct víc. Třeba to, jak nové změny konkrétně dopadnou na každodenní život v příhraničních obcích. Tam se už teď obávají ještě většího počtu kamionů. František Bublan (ČSSD) akci kritizuje: „Já bych z toho jen pochopil, že máme otevřené hranice, ale to je skutečně málo.“

Schengen ale neznamená jen volný pohyb bez kontrol. Víc spolupracovat začne i policie a justice z jednotlivých zemí. Už teď funguje společná databáze podezřelých lidí. Ta se má ještě rozšířit.

Informační letáky nechalo ministerstvo přeložit i do několika cizích jazyků. Nechybí ani vietnamština. „Ministr Langer je jeden z lidí, kteří si uvědomují sílu reklamy a vnímá to tak, že co funguje v komerční sféře, musí fungovat i v případě státu,“ hodnotí kampaň šéfredaktor Trendmarketingu Bohuslav Bohuněk.

I když se ministerstvo připravuje na miliónovou kampaň téměř celý rok, první plakáty a inzeráty v médiích se začaly objevovat teprve nedávno.