Na lince bezpečí děti řeší nejvíce rodinné nebo partnerské problémy

Praha - V loňském roce zaznamenala Linka bezpečí 29 000 telefonátů, ve kterých děti řešili své starosti. Nejčastěji děti volaly kvůli rodinným problémům nebo řešily partnerské vztahy. Statistika roku 2007 zaznamenala i nárůst hovorů zneužívaných a týraných dětí. Od září také funguje poradenská rodičovská linka, kde hledá pomoc dospělá veřejnost.

Loni zaznamenala Linka bezpečí celkem přes 315 000 telefonátů, ovšem většina z nich patřila k takzvaným testovacím, mezi které se řadí volání s agresivními projevy nebo žertovné telefonáty. Přesto pracovníci nemluví o zneužívání linky. „Máme totiž zkušenost, že si nás děti, které později volají se závažnějším problémem, v minulosti nějak otestovaly,“ řekl ve Studiu ČT24 ředitel Linky bezpečí Martin Balcar.

Poradci na lince loni řešili celkem 119 000 hovorů, což je asi 327 denně. Z nich se ale jenom čtvrtina týkala reálného problému, zbytek byly informační hovory.

Nejčastěji se děti svěřovaly, že mají problémy v rodině (25 %). Zajímaly se také jak řešit vztahy s partnery (20 %) nebo s vrstevníky (15 %). Sdružení Linka bezpečí označilo za alarmující dvouprocentní nárůst hovorů týraných nebo zneužívaných dětí. Loni jich bylo 5 procent, letos už 7 procent. Vzrostl i počet volání kvůli šikaně a rasovým problémům.

Podle vedoucího Linky bezpečí Martina Kloudy se děti stále méně ostýchají svěřovat se se svými potížemi. I přesto ale chtějí většinou zůstat v anonymitě. „Je to zkušeností z minula nebo i výchovou v rodině, kde se nemluví o problémech,“ vysvětlil Martin Balcar.

Služba je přístupná 24 hodin denně zdarma z kterékoli mobilní nebo pevné linky. Kromě telefonu využívají děti i komunikaci přes internet. Ozývají se v převážné většině dívky ve věku 14 až 16 let. Chlapci si podle psycholožky Lucie Bukovské linku nejdříve testují krátkými telefonáty, pak teprve přistoupí k delšímu rozhovoru.

Linka bezpečí pomáhá dětem už více než třináct let. Poskytuje jim podporu v krizových situacích. Kvalifikovaní poradci na lince denně poslouchají běžné starosti dětí, některé z nich si potřebují třeba jen popovídat. Linka ale zasahuje i v případech, kdy dítě zavolá a má závažný problém, se kterým potřebuje pomoct. Loni předali pracovníci úřadům k řešení 79 takových případů.

Od září loňského roku rozjela Linka bezpečí nový projekt, vznikla poradenská služba pro rodiče. Dospělí mohou volat, aby získali informace jak řešit potíže s dětmi. Už teď je rodičovská linka přetížená. „Poptávka je poměrně masivní, rodiče si nevědí rady se svým adolescentním potomkem, který má všemožné problémy od drog až po školu,“ říká Martin Balcar. Sdružení chce proto do budoucna tuto službu rozšířit. Letošním projektem Linky bezpečí je i kampaň za bezpečnější internet, která chce upozornit na nebezpečí, jež na děti na internetu číhají.