Ministerstvo dopravy nepodpoří přednost chodců před tramvajemi

Praha - Ministerstvo dopravy nechce prosazovat přednost chodců před tramvajemi. Ministerstvo to dnes uvedlo v reakci na vyjádření představitelů Dopravního podniku Praha, který se přednosti chodců obává.

„Podle našich informací o tom uvažují,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Podle něj ale takové opatření není správné, logické ani reálné. „My jsme nikdy nic takového neřekli, jenom jsme řekli, že budeme v rámci expertní skupiny revidovat paragraf pět zákona o silničním provozu, kde je mimo jiné přednost tramvají před chodci. Nikde nebylo natvrdo řečeno, že to budeme prosazovat, spíše to jsou šumy v komunikaci,“ vyjádřil se o problému mluvčí MD Karel Hanzelka.

Expertní komise ministerstva, která připravuje novelu silničního zákona, o tomto návrhu nejednala, řekl dnes novinářům její člen a dopravní expert Stanislav Huml. „Dost poctivě jsem se prokousal těmi návrhy, které na stole jsou, a o tom, že by měla být přednost před tramvajemi, tam není ani slovo, to je opravdu dezinformace, vůbec o tom neuvažujeme,“ uvedl Huml. To, že kolejové vozidlo má přednost před všemi účastníky silničního provozu, říká podle Humla také vídeňská úmluva, která řeší pravidla silničního provozu v rámci Evropy.

„Kdyby měli chodci přednost na přechodu, tak tramvaj má natolik obtížnou schopnost reagovat a okamžitě zastavit, že by to taky nemuselo být v každém případě bezpečné,“ řekl k tomu dopravní ředitel DP Petr Blažek. Brzdná dráha tramvaje je při rychlosti 40 kilometrů za hodinu 26 metrů, u autobusu je to zhruba 12 metrů a u auta ještě o šest metrů méně.

Kdyby museli řidiči zastavovat u přechodů, nezvládli by také podle Blažka dodržovat jízdní řády. „V případě, že by řidič musel městem jet tak, že by na každém přechodu dojížděl téměř krokem, aby byl schopen zastavit, tak by se začala jeho jízdní doba neúměrně prodlužovat,“ uvedl.

Podle dalšího dopravního experta a děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose je celá záležitost diskutabilní. „Z technického hlediska to opravdu není vhodné, ale na druhou stranu stav, kdy tramvaj má přednost a ostatní vozidla ne, přináší řadu nehod a lidé, především starší chodci, kteří nejsou dokonale seznámeni s pravidly silničního provozu, jsou vystaveni nebezpečí,“ řekl.

Komise ministerstva složená z dopravních odborníků a zástupců politických stran jedná také například o zvýšení hranice škody, při které je řidič povinen přivolat policii, změnách v bodovém systému nebo institutu blízké osoby, který umožňuje řidičům vyhnout se postihu za dopravní přestupek. Podle Humla řeší skupina 35 odborníků zhruba 500 různých návrhů.