Kladno má třetí ekologický autobus

Kladno - Třetí nízkopodlažní ekologický autobus, který za pomoci močoviny rozkládá naftu, a tak z něho uniká méně škodlivých spalin, vyjel v pondělí na městskou linku v Kladně. Dva autobusy se systémem SCR, z nichž cena každého činí zhruba 5,8 milionu korun, fungují v největším středočeském městě od loňského roku. Pořízení dalších podobných vozů bude záviset na případném získání státních dotací z ministerstva dopravy, řekl dnes ředitel společnosti ČSAD MHD Ludomír Landa. "S prvními ekologickými autobusy jsme zatím získávali zkušenosti, ale celkově jsme s jejich provozem spokojeni," uvedl Landa.

Podle kladenského primátora Dana Jiránka bude magistrát zavedení ekologických autobusů podporovat, protože to zapadá do jeho plánu na snižování emisí ve městě. V jeho rámci chtějí ve dvaasedmdesátitisícovém městě podpořit přechod veřejné dopravy na jiný druh paliva. Kladno patří mezi oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší. K jeho znečištění podle Jiránka nejvíce přispívá neekologické vytápění a právě dopravní zátěž.

Investice do ekologických autobusů je podle Landy investicí do budoucnosti. Evropská emisní norma EURO 4 výrazně zpřísnila limity pro vozidla nově zaváděná do provozu tak, že je nebude možné plnit pomocí současných úprav motorů.

U naftových motorů výrobci využívají dva systémy snižování emisí. Takzvaný systém EGR snižuje emise zpětnou cirkulací výfukových plynů. Více využívaný způsob SCR do spalin ve výfukovém potrubí vstřikuje roztok močoviny, který škodlivé emise rozkládá na dusík a vodu. „Použití této technologie má tu výhodu, že umožňuje plnit i budoucí normy EURO 5 a EEV platné od roku 2009,“ dodal Landa.

Vzhledem ke zvýšení ceny nafty, DPH a také pořizování ekologických autobusů činí ztráta společnosti ČSAD Kladno zhruba 12 milionů korun. Ztrátu společnosti podle primátora hradí město. To navíc autobusovou dopravu loni dotovalo 41 miliony korun, letos počítá se zvýšením dotace až na 45 milionů korun. Smyslem dotací je podle vedení města udržet žákovské jízdné a jízdné pro osoby nad 60 let na šesti korunách.

Jízdné v autobusech městské hromadné dopravy v Kladně od 1. ledna podražilo. Například zvýšení ceny o dvě koruny na 14 korun se týká základního jízdného osob od 15 do 60 let. Citelněji se zdražení projevilo u předplatného. Například čtvrtletní kupon na neomezený počet jízd se zdražil z 840 korun na 960 korun, čtvrtletní předplatné pro žáky a studenty do 15 let se zvýšilo o deset korun na 370 korun. Žáci a studenti od 15 let pak od začátku roku za čtvrtletní kupon zaplatí 480 korun, o 120 korun více než doposud.

ČSAD MHD Kladno zajišťuje městskou autobusovou dopravu v Kladně, kde má v provozu 17 linek. Dále provozuje 32 linek zapojených do systému Středočeské integrované dopravy a sedm linek Pražské integrované dopravy. Provozuje i dvě mezinárodní linky na Slovensko a nepravidelnou dopravu.

Celkem slouží městské dopravě v Kladně 56 autobusů, z toho je osm nízkopodlažních, tři ekologické, čtyři kloubové autobusy a jeden malokapacitní určený pro linku číslo 10. V roce 2007 bylo přepraveno v MHD Kladno 10,8 milionu cestujících.