Středočeský kraj zatím nepokutoval dráhy za zpožďování vlaků

Praha - Středočeský kraj zatím neudělil Českým drahám sankce za zpožďování vlaků, jak mu to umožňuje smlouva o zajištění dopravní obslužnosti na letošní rok. A to i přesto, že vlaky v řadě případů nejezdí přesně. Dráhy totiž zatím všechna zpoždění dokázaly vysvětlit tím, že vznikla kvůli problémům v jiném regionu, nebo jsou důsledkem výluk. K sankcím proto kraj zatím nepřistoupil, řekl dnes náměstek hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský.

Smlouva na letošní rok dráhy zavazuje k 91procentnímu dodržování jízdního řádu a kraji umožňuje přísně postihovat nedostatky. Sankce v řádu desetitisíců korun se mohou týkat nejen prodlev v dopravě, ale i nepořádku ve vagonech nebo například situace, kdy dráhy v rozporu s dohodou s krajem nenasadí modernizovaný spoj.
   
Vyšehradský dále řekl, že zpoždění, jež hejtmanství eviduje a o nichž ho České dráhy informují formou pravidelných týdenních monitoringů, jsou zatím většinou drobného rázu. Sám si občas zkušebně projede trať z Říčan do Prahy, kde například minulý týden vlaky nabíraly zhruba pětiminutová zpoždění. To je ale podle náměstka ještě „v toleranci“. „Podstatně větší zpoždění mají vlaky z východních Čech na trati na Lysou na Labem,“ podotkl Vyšehradský s tím, že minulý týden dosáhlo i 20 až 25 minut.
   
„Dráhy to většinou zdůvodňují tím, že zpoždění bylo nabráno někde jinde, vlivem třeba výluky a podobně. Zatím jsme nenašli oprávnění k tomu České dráhy sankcionovat,“ shrnul. Podobného názoru je i hejtman Petr Bendl. „Já zatím nemám avizován žádný problém,“ řekl.
   
Náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář přitom v prosinci při uzavírání smlouvy s hejtmanstvím přiznal, že plnění jejích podmínek bude pro dráhy znamenat problém. České dráhy podle něj hodlají sáhnout po podobném nástroji jako kraj - budou postihovat dodavatele za špatně odvedenou práci. „Nově se musíme například naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí,“ uvedl tehdy Kolář.