Celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek se přiblížil

Praha - Celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne se přiblížil. Dohodl se na něm ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) a ministr životního prostředí Martin Bursík (zelení). Na dotaz ČTK to dnes uvedl Řebíček. Právě spory mezi zelenými a občanskými demokraty dosud bránily rozšíření pátečního zákazu z letních prázdnin na celý rok. Dopravci se zákazem nesouhlasí.

„Potvrzuji, že elementární dohodu máme a na právní úpravě pracujeme,“ uvedl Řebíček. Nepotvrdil však Bursíkova slova pro týdeník Respekt, že zákaz by mohl začít platit od letošního září, aby plynule navázal na prázdniny. „Září je velmi optimistická lhůta, vzhledem k tomu, že žádný návrh není hotov,“ řekl k tomu Řebíček.
   
Podle dnes platné úpravy nesmějí kamiony jezdit během letních prázdnin v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 7:00 do 13:00. Po celý rok platí pro kamiony zákaz v neděli od 13:00 do 22:00. Nově by pro kamiony měl podle Bursíkových slov platit celoroční zákaz v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli po celý den až do 22:00.
   
Jde o kompromis, neboť v původním návrhu se hovořilo o celoročním zákazu také pro sobotu. Z analýz, které si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, však vyplývá, že sobotní provoz je klidný, takže zákaz není nutný. Celoroční zákaz prosazují především zelení, naopak zástupci ODS byli zatím většinou proti.
   
Podle informací lidí z oboru však dosud není dobojováno. Lze očekávat silný tlak dopravců i průmyslových podniků, aby návrh neodešel do sněmovny. Pokud se tak přesto stane, další bitva bude svedena na parlamentní půdě, kde se
předpokládá mocný lobbing. Dopravci totiž s rozšířením zákazu zásadně nesouhlasí.
   
Podle nich by širší regulace negativně ovlivnila hospodářství, neboť zásobování by se omezilo na čtyři dny v týdnu. „Zákaz jízd kamionů je naprosto nekoncepční řešení, nejen, že nenavazuje na úpravy v okolních státech Evropy, ale způsobí i kolaps dopravy, respektive celé ekonomiky,“ řekl dnes ČTK generální tajemník profesního sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Navíc dodal, že kolem dálnic stále chybí parkovací místa pro kamiony.
   
Se zákazem nesouhlasí ani průmyslníci, kteří by údajně v případě jeho zavedení přišli až o deset miliard korun ročně. Škody by vznikly proto, že průmyslové podniky by musely ukončit provoz již v pátek kolem 15:00. Výrobci často také používají takzvaný systém just-in-time, kdy jde materiál z kamionu přímo do výroby, a nemají tak dostatečné sklady pro předzásobení.
   
Někteří kritici upozorňují rovněž na to, že se i v současnosti platný zákaz míjí účinkem. Ministerstvo dopravy i kraje totiž udělují velké množství výjimek, jen loni jich bylo platných 2600.