Plzeň letos nakoupí za více než 260 milionů korun 18 nových vozů MHD

Plzeň - Plzeňské městské dopravní podniky letos investují 263 milionů korun do nákupu 18 nových vozidel MHD. Půjde o osm tramvají, šest autobusů a čtyři trolejbusy. Peníze na jejich nákup chce získat například i z evropského operačního programu, informoval výrobně-technický ředitel dopravního podniku Luboš Pašek.

„Investice kolem čtvrt miliardy korun ročně držíme několik roků, v dalších letech se budou zvyšovat a v roce 2012 by měly dosáhnout půl miliardy korun,“ dodal. Podle Paška bude ale také záležet na tom, zda se firmě podaří získat peníze z národních zdrojů, ale hlavně z evropského operačního programu Doprava. Jeho osa, týkající se nákupu elektrických vozidel MHD, bude schválená až koncem roku.

„Do konce letošního roku nakoupíme šest tramvají VarioLF z dílny pražského Pragiomexu, Krnovských opraven a strojíren a VKV Praha. Jedna přijde na 13 milionů korun,“ dodal. Jde o takzvané sólo vozy. Další dvě modernizované tramvaje budou „dlouhé“ KT8 také od Pragoimexu. Podnik nakoupí ještě čtyři „krátké“ trolejbusy 24Tr z produkce plzeňské Škody Electric. Polský Solaris dodá čtyři kloubové autobusy a dva krátké nakoupí Plzeňané od vysokomýtského Iveca Czech Republic.

Loni podnik investoval do nových vozidel 250 milionů Kč. Koupil šest krátkých autobusů Iveco, dva kloubové solarisy a pět trolejbusů Škoda 24Tr. Dále si pořídil dva vozy KT8, tři autobusy Karosa a z peněz EU modernizoval dvě staré tramvaje T3.

Plzeňský dopravní podnik v současnosti provozuje 329 vozidel MHD, z toho 123 tramvají, 117 autobusů a 89 trolejbusů. Průměrné stáří tramvají je více než 15 let, trolejbusů 11 a autobusů devět let.

Dopravní podniky se zatím nerozhodly, zda si pronajmou další autobusy od polského Solarisu. Loni v březnu od něj získaly do nájmu deset velkokapacitních vozů na osm let. Poté je mohou vrátit výrobci nebo odkoupit za zůstatkovou cenu. Firmě zatím provoz pronajatých vozů vychází „nečekaně dobře“, úspora bude oproti koupi nového autobusu větší než původně očekávaných 20 haléřů na kilometr.

„V nejbližší době jejich fungování vyhodnotíme, a poté se rozhodneme, zda ještě vezmeme další vozy,“ řekl ředitel pro správu Václav Zikmund. Každý autobus ujede asi 80.000 kilometrů ročně; firma dále nemusí investovat do případných oprav.