Prodej sýrových náhražek, které jsou vyrobeny z rostlinných tuků, ve stejných regálech s běžnými sýry se podle SOS obchodníci dopouštějí klamavých praktik. Nedodržování zákona o ochraně spotřebitele takovým způsobem zjistilo sdružení například v hypermarketech Hypernova, Tesco či supermarketech Billa.
Obchodníci se ale hájí tím, že u všech výrobků je na obalech přesně stanoveno jejich složení, takže jejich prodejem na stejném místě, jako jsou sýry, se žádného porušení nedopouštějí. „Z našich vlastních výzkumů máme zjištěno, že čeští zákazníci se v posledních letech více zajímají o své stravovací návyky. Věnují tedy více času výběru a složení potravin, které nakupují,“ tvrdí Libor Kytýr ze společnosti Ahold.
Také Picková lidem doporučila, aby při nákupu výrobků důkladně četli informace o složení. Nicméně obchodníci by spotřebitele měli informovat o tom, co prodávají. „Je na obchodníkovi, zda takové výrobky oddělí do zvláštního regálu nebo k nim umístí informaci, že jde o sýrové náhražky,“ řekla Picková. Upozornila, že tuzemské obchody v posledních letech do své nabídky stále častěji zařazují také náhražky čokoládových výrobků či uzenin.